Helse, funksjonshemning og velferd 060-072
Læringsmål
Målsetting. Hovedemne II
Hovedemne II har som målsetting at studentene under veiledning kan planlegge og gjennomføre praktisk - metodisk arbeid med mennesker med funksjonsnedsettelser. Studentene kan utføre miljøarbeid, habiliterings- og rehabiliteringsarbid og pleie- og omsorgsarbeid. De kan begrunne faglige valg med utgangspunkt i relevant teori, aktuell forskning og den konteksten som tjenestyter og tjenestemottaker befinner seg i.
Læringsmål for Hovedemne II er hentet fra Rammeplanens målformuleringer.
Hovedemne 2 skal bidra til at studentene
- viser et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter
- kan kommunisere og handle etisk forsvarlig sammen med tjenestemottakere, pårørende og nærmiljøet ellers
- møter tjenestemottakere med empati og respekt ut fra perspektivet om likeverd uavhengig av alder, kjønn, kultur, livssyn og virkelighetsoppfatning
- ivaretar tjenestemottakernes interesser i tverrfaglig samarbeid med andre yrkesgrupper
- tar i bruk relevant teori og forskning som grunnlag for eget arbeid
- kan identifisere interesser, ressurser og begrensninger i samarbeid med tjenestemottaker og kan planlegge og gjennomføre praktisk, metodisk miljøarbeid, habiliterings- og rehabiliteringsarbeid som sikrer god livskvalitet og størst mulig grad av mestring
- viser kunnskap og forståelse for ulike forebyggende og behandlende helsefremmende tiltak
- forstår konsekvensene av ulike funksjonsvansker, de vanligste somatiske sykdommer og psykiske lidelser
- kan utføre forsvarlig medikamenthandtering
- kan gi veiledning, opplæring og grunnleggende pleie og omsorg til mennesker som ønsker og har behov for det
- kan anvende metoder for endring av rammebetingelser til beste for tjenestemottaker/mennesker med funksjonsnedsettelser
- får erfaring med veiledning av tjenestemottakere, pårørende og kollegaer
- kan dokumentere, kvalitetssikre og evaluere eget arbeid
Innhold
DELEMNE 5: PRAKSISSTUDIER: MILJØARBEID OG HABILITERING
16 studiepoeng
Hensikten med delemne 5 er at studentene
- reflekterer over etiske problemstillinger, har etisk handlingsberedskap og kan identifisere etiske verdikonflikter
- viser forståelse for og evne til å utvikle personlige egenskaper som en del av profesjonell kompetanse
- viser forståelse for tjenestemottakers rettigheter
- kan planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere eget arbeid
- kan praktisere veiledning overfor tjenestemottakere og pårørende
- viser forståelse for og evne til å bidra til læring, trivsel og positiv opplevelse av livskvalitet
- forankrer sin praksis i presis kunnskap om lovgrunnlag og avtaler
Arbeids- og læringsformer: Selvstudium, gruppearbeid, praksisstudier, skriftlig og muntlig framstilling og veiledning. Praksisstudiene er veiledet med 1 time veiledning pr. student pr. uke fra praksisfeltet, og oppfølging individuelt og i refleksjonsgrupper fra høgskolens kontaktlærer.
Vurderingsformer: Delemne 5 har en vurderingsoppgave.
Delemnekode: 060-072 5-1
Vurderingsoppgave 5-1: Praksisoppgave i miljøarbeid og habilitering
Vurderingsoppgaven tar utgangspunkt i praksisstudiene i miljøarbeid og habilitering.
Individuell skriftlig oppgave. 3000 ord. Karakter som utgjør 40% av hovedemnekarakteren, 16 sp.
Emnekode: 060-07P1
Praksisstudier: Miljøarbeid og habilitering
DELEMNE 6: GRUNNLAGSKUNNSKAP I HELSEARBEID
14 studiepoeng
Hensikt med delemne 6 er at studentene
- har kunnskap om kroppens oppbygging og funksjon
- har kunnskap om sammensatte og omfattende funksjonsnedsettelser i livsløpsperspektiv
- viser innsikt i hvordan fysiske og psykiske sykdommer oppstår, behandles og forebygges både på individ- og samfunnsnivå
- har kunnskap om og forståelse for kriser og krisebehandling
- har kunnskap om og forståelse for hvordan faglige prinsipper kommer til anvendelse i planlegging, gjennomføring, evaluering og dokumentasjon av habiliterings- og rehabiliteringsarbeid
- viser forståelse for helsefaglig arbeid som en sentral del av vernepleierens kompetanse
- har presis kunnskap om lovgrunnlaget for helserettet metodisk arbeid
Innholdet i delemnet er hovedelementene anatomi, fysiologi og mikrobiologi, hygiene, sykdomslære og helsepsykologi. I tillegg kommer en innføring i sentrale tema fra sosialmedisinsk tenkning, ernæringslære, gerontologi og aldersdemens. Delemnet skal også videreføre relevante sider ved habiliterings- og rehabiliteringsarbeid, og gi studentene kunnskap om psykiske lidelser, kriseteori, krisehåndtering og forebyggende helsearbeid. I juridiske emner skal sentrale områder fra helseretten gjennomgåes.
Arbeids- og læringsformer: Selvstudium, forelesninger, arbeid i grupper , individuelle skriftlige arbeider og ferdighetstrening.
Vurderingsformer: Delemne 6 har to vurderingsoppgaver:
Delemnekode: 060-072 6-1
Vurderingsoppgave 6-1: Skriftlig gruppeoppgave i anatomi, fysiologi og sykdomslære
Vurderingsoppgaven er forankret i kunnskap innen fagområdene anatomi, fysiologi og sykdomslære, som utgangspunkt for analyse, vurderinger og begrunnelser i forståelsen av hvordan sykdom kommer til uttrykk hos den enkelte pasient/tjenestemottaker. Gruppebesvarelse. 5000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 20 % av emnekarakteren i Hovedemne II, 7 sp.
Delemnekode: 060-072 6-2
Vurderingsoppgave 6-2: Prøve i anatomi, fysiologi og sykdomslære
4 timers individuell prøve under tilsyn i anatomi, fysiologi og sykdomslære. Bestått/ikke bestått, 7 sp.
DELEMNE 7: MILJØARBEID MED FOKUS PÅ PLEIE- OG OMSORG.
LEGEMIDDELHÅNDTERING
14 studiepoeng
Hensikten med delemne 7 er at studentene tilegner seg
- grunnleggende kunnskap om og ferdigheter innen pleie- og omsorg som kvalifiserer for stell av syke og mennesker med funksjonsnedsettelser
- har evne til å se pleie og omsorg i både helse- og miljøarbeidsperspektiv
- grunnleggende kunnskap om og ferdigheter i førstehjelp
- nødvendig kvalifikasjoner for det juridiske og faglige ansvaret som er tillagt vernepleiere på områdene farmakologi og medikamenthåndtering
Innholdet i delemnet retter seg mot metodisk arbeid med fokus på pleie og omsorg av syke og mennesker med funksjonsnedsettelser i alle aldre, ulike livsfaser og forebyggende/helsefremmende arbeid. I tillegg til nødvendig kunnskap og ferdigheter i førstehjelp og ivaretakelse av hygieniske prinsipper, skal delemnet bidra til innsikt i psykiske lidelser og faglig kunnskap om kriser og krisehåndtering. Studentene skal i tillegg videreutvikle kunnskapen om rammeforutsetningene for utøvelse av metodisk arbeid knyttet til helse i vid forstand, herunder de etiske utfordringene til relasjons- og samhandlingskompetanse på ulike arenaer. Delemnet skal gi presis og grunnleggende kunnskap på områdene legemiddellære, legemiddeladministrasjon og legemiddelregning.
Arbeids- og læringsformer: Prosedyretrening, selvstudium, egeninnsats knyttet til ferdighetstrening, forelesninger, gruppearbeid og individuelle skriftlige refleksjoner. Det kreves 75% nærvær i undervisning knyttet til øvingsavdelingen, dokumentert gjennom eget skjema.
Vurderingsformer: Delemne 7 har to vurderingsoppgaver:
Delemnekode: 060-072 7-1
Vurderingsoppgave 7-1: Ferdighetstest i pleie- og omsorgsprosedyrer
Individuell ferdighetstest. Bestått/ikke bestått, 7 sp.
Delemnekode: 060-072 7-2
Vurderingsoppgave 7-2: Prøve i farmakologi og legemiddelregning
4 timers individuell prøve under tilsyn. Bestått/ikke bestått. Det kreves 100 % riktig svar i legemiddelregning for å oppnå bestått.Tillatte hjelpemidler er Felleskatalogen og kalkulator, 7 sp.
DELEMNE 8: PRAKSISSTUDIER. HELSERETTET MILJØARBEID
16 studiepoeng
Hensikten med delemne 8 er at studentene
- viser kompetanse i grunnleggende pleie- og omsorgsarbeid
- kan ivareta vernepleierens helsefaglige oppgaver og ansvar
- kan veilede brukere, pårørende og kollegaer
- identifiserer og reflekterer over etiske problemstillinger, har etisk handlingsberedskap og kan identifisere verdikonflikter
- anvender og videreutvikler teoretisk og praktisk kunnskap i et praksisfelt som utøver helserettet miljøarbeid.
- viser hvordan ulike ferdigheter og faglige prinsipper kommer til anvendelse i planlegging, gjennomføring, evaluering og dokumentasjon av habiliterings- og rehabiliteringsarbeid
- kan anvende metoder for endring av ulike rammebetingelser til beste for tjenestemottakere
- viser evne til å observere, analysere og møte utfordringer og behov ved å delta og bidra innenfor en faglig kontekst
- viser bevissthet om verdier, holdninger og yrkesetikk som inngår i en vernepleiefaglig yrkesidentitet
- kan dokumentere, kvalitetssikre og evaluere eget arbeid
Innholdet i praksisstudiene i helserettet miljøarbeid retter seg mot pleie av syke og mennesker med funksjonsnedsettser i ulike livsfaser på ulike pleie- og omsorgsarenaer. I tillegg kan praksisstudiene rette seg mot forebyggende og helsefremmende arbeid.
Arbeids- og læringsformer: Praksisstudiene i helsearbeid fordrer at studentene utvikler stor grad av selvstendighet i metodisk arbeid. Praksistudiene er veiledet med 1 time individuell veiledning pr. student pr. uke fra praksisfeltet. I tillegg kommer refleksjonsgrupper og oppfølging av studenten fra høgskolen.
Vurderingsformer: Dokumentasjonskrav og vilkår for gjennomføring av praksisstudier er beskrevet i fagplanens pkt. 8.
Delemne 8 har en vurderingsoppgave:
Delemnekode: 060-072 8-1
Vurderingsoppgave 8-1: Praksisoppgave i helserettet miljøarbeid.
Vurderingsoppgaven er et skriftlig arbeid med utgangspunkt i den enkelte students praksissted.
Individuell besvarelse. 4000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 40% av emnekarakteren i hovedemne II, 16 sp.
Delemnekode 060-07P2 - Praksisstudier. Helserettet miljøarbeid
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010