Livsløp og funksjonshemning i et flerkulturelt samfunn 060-071

Læringsmål

Målsetting, Hovedemne I

Hovedemne I har som målsetting at studentene har tilegnet seg grunnleggende kunnskap om velferdsstaten i nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og en begynnende forståelse av hvordan oppfatning av samfunn og seg selv som yrkesutøver utvikles i en kulturell kontekst. Etter gjennomført hovedemne I skal studentene med utgangspunkt i tjenestemottaker, kunne drøfte og begrunne faglige handlingsvalg forankret i relevant teori.

Hovedemne I skal bidra til at studentene

  • kjenner rammene for egen faggruppe og oppgavefordeling mellom helse- og sosialfaggruppene
  • kjenner beslutningsstrukturene og forvaltningsnivåene i helse- og sosialsektoren og relevante lover, forskrifter og avtaler
  • kan identifisere etiske dilemmaer på samfunnsplan, i praktisk helsearbeid og sosialt arbeid
  • viser et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter
  • har kunnskap om normalutvikling, utviklingsforstyrrelser og konsekvenser av ulike funksjonsvansker
  • har kunnskap om velferdspolitiske utfordringer, velferdsstaten og dens profesjoner
  • møter brukere med empati og respekt ut fra perspektivet om likeverd uavhengig av alder, kjønn, kultur, livsyn og virkelighetsoppfatning
  • kan planlegge og gjennomføre metodisk miljøarbeid sammen med mennesker med redusert funksjonsevne

Innhold

DELEMNE 1: INTRODUKSJON

5 studiepoeng

Hensikten med delemne 1 er at studentene

  • har forståelse for studentrollen i en profesjonsrettet høgskoleutdanning og Høgskolen i Telemark som læringsarena
  • oppnår tilstrekkelige ferdigheter i bruken av aktuell teknologi i studiearbeidet
  • introduseres for historisk og nåtidig kunnskap om vernepleierens virkefelt, kunnskapsgrunnlag og yrkesetikk
  • tilegner seg begynnende kunnskap om grupper og gruppeprosesser som arbeids- og læringsform
  • tilegner seg en begynnende forståelse av kulturbegrepet og undervisnings-og læringsbegrepene

Innholdet i delemnet dekker etablering av den nye studentrollen i vid forstand. Studentene får anledning til å bli kjent med Høgskolen i Telemark, avdeling for helse- og sosialfag og institutt for sosialfag, og introduseres for ulike studentmiljøtiltak og organiseringen av studentdemokratiet. Et felles oppstartsprogram, fadderordning og ulike aktivitetsopplegg skal bidra til at studentene blir kjent med medstudenter ved høgskolen og sitt eget kull. Det gis tilbud om nødvendig dataopplæring, innføring i fronter som kommunikasjonsverktøy og opplæring i bruk av bibliotek. Delemnet har et særlig fokus på begrepene undervisning, læring og kultur. I tillegg omfatter delemnet grunnlagskunnskap om vernepleiefagets utvikling, yrkesroller, ideologiske forankringer og etiske grunnlag.

Innføring i sentrale utviklingsrelaterte og kulturelle utfordringer i yrket vil stå sentralt, og danne grunnlaget for en begynnende refleksjonsprosess.

Arbeids- og læringsformer: Delemnet inneholder forelesninger, introduksjon til gruppearbeid, refleksjonsarbeid, selvstudium, møte med vernepleiere fra praksisfeltet og individuelle skriftlige arbeider.

Vurderingsformer: Delemne 1 har en vurderingsoppgave

Delemnekode: 060-071 1-1

Vurderingsoppgave1 -1: Læring og undervisning

En oppgave som omhandler begrepene undervisning og læring som utgangspunkt for studentens refleksjoner omkring identifiserbare læringsfremmende faktorer. Individuell besvarelse. 1500 ord, 5 sp.

DELEMNE 2: UTVIKLING, OPPVEKST OG IDENTITET

15 studiepoeng

Hensikten med delemne 2 er at studentene

  • tilegner seg kunnskap om barn og unges oppvekstbetingelser, normalutvikling, utviklingsforstyrrelser og ulike funksjonnedsettelser
  • tilegner seg kunnskap om konsekvenser av ulike funksjonsnedsettelser
  • utvikler begynnende ferdigheter i datainnsamling
  • kan redegjøre for ulike psykologiske og pedagogiske teorier om menneskelig utvikling
  • kan redegjøre for relevante grunnbegrep innen sosiologi og sosialantropologi
  • tilegner seg kunnskap om læring, sosialisering og ulike oppvekstarenaer
  • utvikler kunnskap om ulike oppdragelsesideologier som utgangspunkt for oppvekst
  • utvikler et bevisst forhold til egen kommunikasjon

Innholdet i delemnet dekker utviklingspsykologisk, pedagogisk, sosiologisk og kulturell grunnlagsforståelse og perspektiver i et flerkulturelt samfunn, ulike observasjonsmetoder og kunnskap om ulike funksjonsnedsettelser.

Arbeids- og læringsformer: Selvstudium, forelesninger, ferdighetstrening i observasjon, gruppearbeid, skriftlig og muntlig framstilling.

Vurderingsformer: Delemne 2 har to vurderingsoppgaver og en dokumentasjonsoppgave :

Delemnekode: 060-071 DO2

Dokumentasjonsoppgave: Et gruppearbeid hvor det faglige innholdet skal belyse ulike funksjonsnedsettelser. Arbeidet skal legges fram av gruppen i plenum. Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær ved gruppearbeidet.

Delemnekode: 060-071 2-1

Vurderingsoppgave 2-1: Observasjon som metode

Besvarelsen skal inneholde beskrivelse av en observasjon. Individuell besvarelse. 1200 ord. Bestått/ikke bestått, 5 sp.

Delemnekode: 060-071 2-2

Vurderingsoppgave 2-2: Grunnlagskunnskap.

Besvarelsen skal vise studentens grunnlagskunnskap i delemnet. Individuell besvarelse. 2000 ord. Bokstavkarakter som utgjør 20 % av emnekarakteren for Hovedemne I, 10 sp.

DELEMNE 3: SAMFUNNSMESSIGE RAMMEBETINGELSER

10 studiepoeng

Hensikten med delemne 3 er at studentene

  • tilegner seg grunnleggende kunnskap om den offentlige forvaltningens organisering og oppgavefordeling på statlig, regionalt,fylkeskommunalt og kommunalt nivå
  • tilegner seg overordnet kunnskap om og oversikt over sosialretten
  • tilegner seg kunnskap om juridisk metode og forvaltningsrett
  • tilegner seg grunnlagskunnskap om menneskerettigheter og deres betydning i norsk rett
  • tilegner seg kunnskap om sentrale helse-og sosialpolitiske spørsmål, velferdsstatens utvikling, velferdsstatens profesjoner og velferdspolitikk i et internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om fattigdom som velferdspolitisk tema og tilegner seg kunnskap om sosiale forskjeller
  • ser betydningen av at reflekterende yrkesutøvere deltar aktivt i diskurser om utsatte gruppers levekår og livskvalitet

Innholdet i delemnet omfatter utvalgte emner fra stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner og helse-, sosial- og velferdspolitikk. Det legges særlig vekt å etablere en forståelse av sammenhengene mellom de nevnte fagområdene, herunder betydningen av forholdet mellom fag/administrasjon og politikk i den offentlige forvaltningen.

Arbeids- og læringsformer: Selvstudium, forelesninger og arbeid med øvingsoppgaver individuelt og i grupper.

Vurderingsformer: Delemne 3 har en vurderingsoppgave:

Delemnekode: 060-071 3-1

Vurderingsoppgave 3-1: Grunnlagskunnskap om forvaltningen

Denne vurderingsoppgaven utarbeides i form av spørsmål fra fagområdene stats- og kommunalkunnskap, juridiske emner og helse- og sosialpolitikk. For å bestå vurderingsoppgave 3-1 er det en forutsetning at studenten viser minimum av sentral grunnlagskunnskap på alle tre fagområdene. Utover dette vil besvarelsen fra de tre fagområdene som et utgangspunkt vektes likt, men det vil bli foretatt en skjønnsmessig helhetsvurdering av besvarelsen.

Individuell besvarelse innenfor en tidsramme fra. kl. 09.00 til 17.00 uten tilsyn. Alle hjelpemidler er tilgjengelige. Bokstavkarakter som utgjør 20 % av emnekarakteren i Hovedemne I, 10 sp.

DELEMNE 4: MILJØARBEID MED FOKUS PÅ FUNKSJONSNEDSETTELSER

30 studiepoeng

Hensikten med delemne 4 er at studentene

  • viser kunnskap om og forståelse for ulike kognitive funksjonsvansker og virkelighetsoppfatning
  • kan identifisere interesser, ressurser og begrensninger i samarbeid med tjenestemottakere
  • viser forståelse for tjenestemottakers rettigheter
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere miljøarbeid og habiliteringsarbeid som sikrer god livskvalitet og størst mulig grad av mestring
  • har bevissthet om ulike dilemmaer som oppstår i et flerkulturelt samfunn i forhold til sosial integrasjon, inkludering og deltakelse
  • har kunnskap om og forståelse for ulike metodiske verktøy i arbeid med mennesker med ulike funksjonsnedsettelser
  • har kunnskap om personlige egenskapers betydning som en del av den profejonelle kompetansen
  • utvikler sin forståelse av sammenhengen mellom kunnskap, holdninger og ferdigheter ved ulike metodiske tilnærmingsmåter i samarbeid med mennesker med funksjonsnedsettelser, deres familier og nettverk
  • kan tilrettelegge fritidsaktiviteter og kulturtiltak
  • er bevisst de samfunnsmessige rammebetingelsene vernepleiefaglig arbeid utøves innenfor

Innholdet i delemnet er kunnskap om og forståelse for utviklingshemning og andre kognitive funksjonsvansker. Delemnet skal gi en grunnleggende innføring i forskjellige faglig anerkjente teoretiske perspektiv, metoder og praksiskunnskap som preger profesjonelt miljøarbeid. Videre skal delemnet inneholde etikk, kommunikasjon, samhandling og velferdsarbeid. Innføringen skal danne et grunnlag for senere praksisstudier knyttet til ferdighets- og atferdslæring og habiliteringsarbeid. Delemnet inneholder også kunnskap om de juridiske rammene for miljøarbeid i den offentlige tjenesteytingen, og det settes fokus på individuell plan og begrensning i bruk av tvang. .

Arbeids- og læringsformer: Forelesninger og selvstudium, praktisk ferdighetstrening og opplæring i bruk av aktiviteter og kulturtiltak, gruppearbeid, veiledning og skriftlig og muntlig framstilling.

Vurderingsformer: Delemne 4 har to vurderingsoppgaver og en dokumentasjonsoppgave.

Delemnekode: 060-071 4-1

Vurderingsoppgave 4-1:Individuell plan

Vurderingsoppgaven tar utgangspunkt i praktisk arbeid med individuelle planer for mennesker med funksjonsnedsettelser på ulike praksisarenaer. Individuell besvarelse. 1500 ord.

Bestått/ikke bestått, 10 sp.

Delemnekode: 060-071 4-2

Vurderingsoppgave 4-2: Miljøarbeid med utsatte grupper i samfunnet og muntlig høring

Vurderingsoppgaven tar utgangspunkt i relevante teoretiske perspektiver hentet fra delemne 4 som grunnlag for begrunnelser og handlingsvalg i miljøarbeid på individ- og samfunnsnivå. Gruppebesvarelse. 4000 ord. Det er en forutsetning at den skriftlige delen av vurderingsoppgave 4-2 er bestått før den individuelle muntlige høringen.

Den individuelle muntlige høringen tar utgangspunkt i vurderingsoppgave 4-2: Miljøarbeid med utsatte grupper i samfunnet, men omfatter også spørsmål fra kunnskapsgrunnlaget i hele Hovedemne I. Endelig karakter fastsettes etter muntlig høring. Muntlig sensur er først og fremst en justering av karakteren fra vurderingsoppgaven, men det er anledning til å gi kandidaten "ikke bestått" dersom muntlig eksamen gir grunnlag for det.

Bokstavkarakter som utgjør 60 % av emnekarakteren i Hovedemne I, 20 sp.

Delemnekode: 060-071 DO3

Dokumentasjonsoppgave:Den enkelte student må dokumentere minimum 75 % nærvær ved gruppearbeidet som fører fram til vurderingsoppgave 4-2.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Anne Thronsen <Anne.ThronsenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010