Kommunikasjon/Norsk FY1107
Læringsmål
Studentene skal ha kunnskap om
- kommunikasjonsprosessen og hva som kjennetegner god kommunikasjon
- språket som verktøy for god kommunikasjon
- formverk, syntaks, grammatikk, språklige, stilistiske og grafiske virkemidler
- de viktigste sjangrene i skriftlig framstilling
Studentene skal ha ferdigheter i
- å bruke språket som verktøy til kommunikasjon skriftlig og muntlig i ulike sjangre
- å strukturere stoff
- å vurdere/kommentere tekster av ulike sjangre innen sakprosa
- å tilegne seg kunnskap og informasjon gjennom ulike kanaler
Studentene skal ha holdninger til
- å bli trygge på seg selv og egen identitet
- å bli språklig bevisste på egen uttrykksmåte i ulike sammenhenger
- god kommunikasjons betydning for arbeids- og næringsliv
Innhold
a) Informasjonsinnhenting og samarbeid
- planlegging av tid og arbeid
- bruk av ulike kilder, kildekritikk
b) Språket og kommunikasjonsprosessen
- kommunikasjonssituasjonen og måldefinering
- mål- og mottakeranalyse
- struktur, stil, grafiske og språklige virkemidler
- sjangre i sakprosa
- argumentasjons- og saklighetsanalyse
c) Skriftlig framstilling
- skriveprosessen
- stofforganisering og struktureringsprinsipper
- skriveregler, ordvalg og setningsbygging
- resonnerende framstilling og utgreiinger
- instruksjon og beskrivelse
- forretningsbrev og søknader
- debattinnlegg
- popularisering
d) Muntlig framstilling
- instruksjon og beskrivelse
- presentasjoner
- bruk av visualisering og andre virkemidler
Organisering
- forelesninger i storgrupper
- øvinger i grupper, parvis og individuelt
Vurderingsformer
Underveisprøve 40 % og sluttprøve 60 %. Individuell karakter.
Skriftlig sluttprøve må være bestått for å få karakter i emnet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>,Svein Thore Hagen <svein.t.hagenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Svein Thore Hagen - 25.02.2010