Kommunikasjon/Norsk FY1107

Læringsmål

Studentene skal ha kunnskap om

- kommunikasjonsprosessen og hva som kjennetegner god kommunikasjon

- språket som verktøy for god kommunikasjon

- formverk, syntaks, grammatikk, språklige, stilistiske og grafiske virkemidler

- de viktigste sjangrene i skriftlig framstilling

Studentene skal ha ferdigheter i

- å bruke språket som verktøy til kommunikasjon skriftlig og muntlig i ulike sjangre

- å strukturere stoff

- å vurdere/kommentere tekster av ulike sjangre innen sakprosa

- å tilegne seg kunnskap og informasjon gjennom ulike kanaler

Studentene skal ha holdninger til

- å bli trygge på seg selv og egen identitet

- å bli språklig bevisste på egen uttrykksmåte i ulike sammenhenger

- god kommunikasjons betydning for arbeids- og næringsliv

Innhold

a) Informasjonsinnhenting og samarbeid

- planlegging av tid og arbeid

- bruk av ulike kilder, kildekritikk

b) Språket og kommunikasjonsprosessen

- kommunikasjonssituasjonen og måldefinering

- mål- og mottakeranalyse

- struktur, stil, grafiske og språklige virkemidler

- sjangre i sakprosa

- argumentasjons- og saklighetsanalyse

c) Skriftlig framstilling

- skriveprosessen

- stofforganisering og struktureringsprinsipper

- skriveregler, ordvalg og setningsbygging

- resonnerende framstilling og utgreiinger

- instruksjon og beskrivelse

- forretningsbrev og søknader

- debattinnlegg

- popularisering

d) Muntlig framstilling

- instruksjon og beskrivelse

- presentasjoner

- bruk av visualisering og andre virkemidler

Organisering

- forelesninger i storgrupper

- øvinger i grupper, parvis og individuelt

Vurderingsformer

Underveisprøve 40 % og sluttprøve 60 %. Individuell karakter.
Skriftlig sluttprøve må være bestått for å få karakter i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Unni Stamland Kaasin <Unni.S.KaasinSPAMFILTER@hit.no>,Svein Thore Hagen <svein.t.hagenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Svein Thore Hagen - 25.02.2010