Prosjektmetodikk og IKT-verktøy PRG106

Læringsmål

  • Ha kunnskap innen det tverrfaglige emneområdet "miljø, teknologi og samfunn" knyttet til aktuell studieretning.
  • Ha ferdigheter innen prosjektstyring, gruppesamarbeid, kvalitetsledelse, møteorganisering, rapportskriving og presentasjonsteknikk.
  • Ha kunnskap og ferdigheter i grunnleggende IKT (informasjons- og kommunikasjonsteknologi) og generelle IKT-verktøy, samt i IKT-verktøy der anvendelsen anses nyttig i forhold til gjennomføring av studentprosjekter.

Innhold

Emnet er en introduksjon til prosjektarbeid innen miljø, teknologi og samfunn knyttet til valgt tema/studieretning. Prosjektgruppen skal innøve problemløsningsteknikker, og det skal utarbeides en rapport og en hjemmeside på Internett. Aktuelle temaer innen IKT er skolens datasystemer, operativsystem, filbehandling, internettapplikasjoner, tekstbehandling, regneark, enkel grafikk- og bildebehandling, presentasjonsverktøy, prosjektstyringsverktøy og websideutvikling, samt litt om grunnleggende programmeringsprinsipper. Temaer og verktøy/dataprogrammer tilpasses dynamisk i tråd med utviklingen innen IKT-området.

Organisering

Tilsammen 10 studiepoeng hvorav 5 av dem er IKT-verktøy.

Prosjektarbeid i grupper med veiledning. Temabaserte forelesninger innen prosjektmetodikk. IKT-undervisningen organiseres med undervisningsmetoder som forelesninger, øvinger og selvstendig arbeid. Kunnskap og ferdigheter oppøves gjennom aktiv bruk av studentenes bærbare PC-er.

Vurderingsformer

Underveisvurdering (prosjektmetodikk): Innleveringsoppgave prosjektmetodikk (10 %), skriftlig gruppeoppgave/prosjektrapport (30 %), samt etterfølgende muntlig prosjekteksaminasjon (10 %).

I IKT-verktøyvurderingen inngår 15 % underveisvurdering (delprøve/innlevering), samt en sluttprøve som teller 35 %.

Det gis individuelle karakterer. Som forutsetning for å få godkjent emnet, må det oppnås ståkarakter (minimum E) på prosjektrapporten og IKT-verktøysluttprøven.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Morten Pedersen <morten.pedersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Harald Hasleberg - 08.02.2010