Forskningsteori og metode med bacheloroppgave 1271
Læringsmål
Målet med emnet er at studentene skal få en innføring i det forskningsteoretiske grunnlaget for de sentrale fagtradisjonene som har relevans for studiet. Det blir lagt vekt på at studentene skal få en vitenskapelig holdning til fagstudiet.
Studentene skal få kjennskap til noen aktuelle metodiske fremgangsmåter for å innhente og behandle kunnskap om et emneområde, i tråd med kravene til en vitenskapelig undersøkelse. En skal utarbeide en prosjektoppgave som oppfyller grunnkrav til vitenskapelighet.
Innhold
- Vitenskapsteori
- Kvalitativ metode
- Kvantitativ metode
- Forskningsdesign
- Prosjektoppgave
Det skal utarbeides en skriftlig prosjektoppgave. Oppgaven skal vektlegge kulturelle, historiske, sosiale, pedagogiske eller fysiologiske aspekter. Oppgaven skal gi forståelse for sammenhenger mellom idrett/friluftsliv, kultur, samfunn og menneske. Studieformen kan omfatte kvalitativ eller kvantitativ metode, f.eks. litteraturstudier, deltakende observasjon, intervju, praktiske forsøk etc.
Organisering
Undervisningen er lagt til vårsemesteret.
Emnet er todelt, med en forskningsteoridel, der arbeidsmåtene er forelesninger og gruppearbeid, og en prosjektdel der arbeidsmåtene er gruppearbeid, veiledning og seminar.
I emnet arbeides det i prosjektgrupper på 3-5 deltakere. Studentene skal med utgangspunkt i oppgaven planlegge og gjennomføre framlegging av prosjektet, en gang underveis og en gang når prosjektet er avsluttet, på et åpent seminar. Deltakelse på begge seminarene er obligatorisk.
Prosjektoppgaven skal innleveres til avdelingskontoret (3.etasje) for registrering og oppkopiering. Oppgaven skal leveres i 3 eksemplarer hvorav den ene må være i løsblad. Forsidemalen finnes på: http://www-bo.hit.no/af/ under ansatt og maler/skjema. Innleveringsfristen er senest kl. 14.00 innleveringsdagen.
Vurderingsformer
Vurderingen er todelt, men det blir gitt en samlet karakter i emnet. Forskningsteori og metode blir vurdert med 5 timers individuell skriftlig eksamen, graderte karakterer, og teller 1/3. Prosjektet blir vurdert med skriftlig prosjektrapport, graderte karakterer, og teller 2/3. Deltakelse på to seminarer med prosjektfremlegging er obligatorisk.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Hans Hognestad <Hans.HognestadSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Andre Horgen - 01.02.2010