Friluftsliv og veilederlære I, skog/fjell, kyst og vassdrag 1260
Læringsmål
Målet med emnet er å gi studentene en introduksjon til friluftsliv og veiledning i friluftsliv i skogen, på fjellet, ved kysten og på vassdrag. Gjennom de ulike periodene skal studentene opparbeide grunnleggende ferdigheter og kunnskaper innen friluftsliv og veiledning i de ulike naturtypene. Studentene skal utvikle nødvendige basisferdigheter innen friluftslivsfeltet. De skal lære seg å stille krav til egen kompetanse og jobbe selvstendig med å utvikle denne.
Innhold
Emnet er delt inn i tre perioder: skog/fjell, kyst og vassdrag.
- Skog/fjell, ferdigheter og kunnskaper:
- Å ferdes med overskudd, tur etter evne, valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking
- Å ta ansvar for egen læring
- Turplanlegging: Å gå på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
- Orientering og veivalg, å lese kartet, stedsbestemmelse, veivalg
- Ly og leir: Valg av leirplass og etablering av leir, gapahuk, telt
- Klær og utstyr
- Mat, bål og kokeutstyr
- Vær og værtegn
- Ferdselskultur: Lov og rett, sporløs ferdsel
- Naturlære: Om landskapsformer, dyre- og planteliv knyttet til skog og fjell
- Kulturlære: Bruken av skogen og fjellet i et kulturhistorisk perspektiv
- Håndverk: Knivkurs/ padleåre, materiallære
- Veilederlære: Turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter, ledelse, læring av hverandre.
- Turplanlegging, sikkerhet og ferdselsnormer
- Kyst, ferdigheter og kunnskaper:
- Å ferdes med overskudd, tur etter evne, valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking
- Å ta ansvar for egen læring
- Turplanlegging, å seile/ro på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
- Båten i bruk: Roing, seiling, valg av havn og fortøying, manøvrering, arbeidsfordeling og roller, grunnprosedyrer etc.
- Navigasjon innaskjærs.
- Vær, vind, strøm
- Fiske, fangst og høsting
- Veilederens ulike roller
- Seiling og roing av mindre bruksbåter rigget med sprisegl: krysse, sløre, hold og høyde, avdrift, ballast og pakking av båt
- Vedlikehold av båter og utstyr, rigg og seil.
- Ferdselskultur: Lov og rett, sporløs ferdsel
- Kystnatur og kystkultur.
- Veilederlære: Turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter og ledelse knyttet til kystfriluftsliv
- Vassdrag, ferdigheter og kunnskaper:
- Å ferdes med overskudd, tur etter evne, valg av område, sikkerhet, ansvar og konsekvenstenking
- Å ta ansvar for egen læring
- Turplanlegging, å padle på tur i grupper, sikkerhet og ferdselsnormer
- Kanoen i bruk: Padling på flatt vann og i strykende vann, veivalg på flatt vann, synfaring av strykende vann, veivalg i strykende vann
- Selvberging på flatt vann og i strykende vann, svømming og vading
- Kameratredning på flatt vann og i strykende vann
- Ly og leir: Lavvo og kanobivuakk
- Ferdselskultur: Lov og rett, sporløs ferdsel
- Vassdragsnatur og vassdragskultur.
- Veilederlære: turnormer, prosedyrer, organisering, arbeidsmåter og ledelse knyttet til kanofriluftslivet
Organisering
Undervisningen er lagt til høstsemesteret.
Arbeidsformene er selvstendig arbeid, forelesinger, ekskursjoner (4 dager), gruppearbeid, egenferder og praktisk / problemorientert veiledning i forbindelse med ferder i de ulike naturmiljøene. Ferdene med veileder innebærer 4 dager på skog/fjell, 8 dager ved kysten og 5 dager på vassdrag. Egenferden består 10 dager på skog/fjell/vassdrag. Ferder, egenferder og ekskursjoner er obligatoriske. Håndtverkskurset innebærer veiledet praktisk arbeid på verkstedet, og skal resultere i et ferdig produkt med en skriftlig arbeidsbeskrivelse. Kurset er obligatorisk.
Vurderingsformer
3 innleveringer som hver teller 1/3 av en samlet karakter i faget. I tillegg skal studentene levere inn et ferdig produkt med arbeidsbeskrivelse i forbindelse med utstyrsperioden. For å få emnet godkjent må en ha fått godkjent alle 3 innleveringer, utstyrsproduktet og ha deltatt aktivt på obligatoriske ferder, egenferder og ekskursjoner.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Tone Reiten <Tone.ReitenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 29.10.2010