Friluftsliv, kultur og samfunn 1312

Læringsmål

Emnet skal gi studentene perspektiver som gjør dem i stand til å problematisere og undersøke friluftsliv som sosiokulturelt fenomen med utgangspunkt i de handlinger og den bevegelses- og kroppskultur som er knyttet til menneskers bruk av og forhold til naturen. I tillegg skal de utvikle evne til å anvende teori med henblikk på å skape en dypere forståelse for fenomenet. Samtidig er det et hovedmål at studentene utvikler evne til knytte praksis og teori sammen.

Innhold

I emnet skal det fokuseres spesielt på:

  • Menneskets bruk av naturen - samme fenomen eller forskjellige fenomener?
  • Utviklingen av friluftsliv, endring og stabilitet - trend og tradisjon.
  • Deltakelse og endring: Intenderte eller uintenderte konsekvenser av sosiale prosesser.
  • Konstruksjon av mening: Identitet, kjønn og kultur.
  • Naturforståelse: Kulturelle menings- og betydningssystemer og individuell forståelse.
  • Naturopplevelse: Opplevelse, tolkning og forståelse.
  • Friluftslivets pedagogiske muligheter og utfordringer.

Organisering

15 forelesningsbolker à 3-4 timer, vårsemesteret.

Forelesninger, seminarer og fagturer/ ekskursjoner.

Vurderingsformer

Ca. 30 minutter prøveforelesning over oppgitt emne og på grunnlag av godkjent manus. Manuset skal vise selvstendighet og være egenhendig produsert. Graderte karakterer. Det er krav om 75 % obligatorisk fremmøte.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bjørn Tordsson <Bjorn.TordssonSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 16.03.2010