Organisasjonskunnskap og ledelse I 1043

Læringsmål

Emnet har to tema: markedsføring (10 stp) og organisasjonskunnskap (5 stp).

I markedsføring skal studentane bli kjent med sentrale problemstillinger og metoder i markedsføringen. Emnet vil gi studentene bransjeinnsikt ved gjennomgang/presentasjon av eksempler fra bransjer og bedrifter og en grunnleggennde forståelse for markedsføringas virkeområde, slik at studentene kan delta i løsning av enkle markedsføringsproblemer i praksis.

I organisasjonskunnskap skal studentene få grunnleggende innsikt i perspektiver og teorier om hvordan organisasjoner fungerer.

Innhold

Elementer innenfor marknadsføring:

  • Oppgavene for marknadsføringa
  • Historisk utvikling
  • Grunnleggende definisjoner og begrep
  • Marknadsføringsledelse og strategisk planlegging
  • Kjøpsadferd i forbruker- og bedriftsvaremarknader (behov, ønske, krav og etterspørsel)
  • Segmentering, marknadsanalyse og prognoser
  • Marknadsstrategier
  • Produkt- og merkevarestrategier
  • Tenestemarknadsføring og servicekvalitet
  • Strategier for prissetting, distribusjon og marknadskommunikasjon

Elementer innenfor organisasjonskunnskap:

  • Grunnleggende begreper, perspektiver og sentrale spørsmål i organisasjonsfaget
  • Den formelle organisasjonsstrukturen
  • Organisasjonskultur
  • Makt og konflikter i organisasjoner
  • Organisasjonens omgivelser
  • Individuell adferd og gruppeadferd i organisasjoner, kommunikasjon og beslutningsprosesser

Organisering

Forelesninger og gruppeoppgaver. 3-4 timar forelesing i høstsemesteret (markedsføring) og 3 timer i vårsemestret (organisasjonskunnskap).

Vurderingsformer

4 timers skriftlig eksamen i markedsføring som teller 60 %.

4 timers skriftlig eksamen i organisasjonskunnskap som teller 40 %.

Begge eksamener må være bestått for å få karakter i emnet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Inger-Lise E. Bergan <Inger.L.BerganSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helle Friis Knutzen - 26.08.2015