Distribusjonskanaler 6053

Læringsmål

I dette emnet skal studentene få kunnskaper i å møte de utfordringene som virksomhetene står over for når de skal få varer og tjenester fram til sluttkundene. Å utvikle gode distribusjonsløsninger ser ut til å bli viktigere og viktigere i en tid med stor internasjonal konkurranse. Alle virksomheter må ha gode kunnskaper om struktur, atferd og virkemåte i de ulike distribusjonskanalene for å komme fram til løsninger som er gode for alle parter. Ved å ta utgangspunkt i teorier for hvordan organisasjoner fungerer interorganisatorisk, tar en vare på helskapssynet som er så viktig for å forstå sammenhenger. En slik bakgrunn må en ha for å finne de rette strategiene innen området distribusjon.

Innhold

Emnet skal gi studentene et innblikk i hvordan distribusjonssystemer er bygd opp og hvordan de fungerer. Sentrale begreper er makt og relasjoner. Distribusjon som en del av logistikksystemet vil bli omtalt særskilt, men hovudfokus vil være på de eksterne relasjonene mellom deltakerene i en distribusjonskanal. Selvsagt vil også relasjonene mellom kanal og kundene ha en viktig plass i emnet. Konkurransen har utvikla seg fra å være en konkurranse mellom enkeltaktører til å bli en konkurranse mellom vertikalt integrerte systemer. En viktig del av emnet vil være internasjonal detaljhandel som er et godt eksempel på hvordan distribusjonskanaler er integrerte på tvers av landegrensene.

Organisering

3-4 timer forelesning pr uke i vårsemesteret.

Vurderingsformer

Mappevaluering. Mappa er satt sammen av en obligatorisk innlevering (gruppe) med muntlig presentasjon (40%) og en skriftlig individuell sluttprøve, 3 timer (60%). Gruppa skal normalt ha 2 -3 studenter, men det er anledning til individuell levering etter særskilt vurdering. Alle delprøver må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Per O.M. Isaksen <Per.IsaksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010