Foretaksstrategi 6013

Læringsmål

Emnet skal gjøre studentene kjent med begrepsapparatet innen foretaksstratei, gi innsikt i den strategiske ledelsesprosessen, samt gi en innføring i aktuelle strategiske muligheter. Studentene skal få bransjeinnsikt ved gjennomgang og presentasjon av eksempler fra bransjer og bedrifter, tilpasset studiets profilering. Emnet skal vise sammenhengen i de andre emnene i studiet. Dette vil danne et grunnlag for generelt å øve opp til strategisk tenkning.

Innhold

De elementene som skal dekkes er:

Strategibegrepet i et historisk perspektiv

  • Strategiprosesser - den strategiske ledelsesprosessen
  • Visjon, forretningsidé(er), verdier og mål
  • Strategiske forretningsområder
  • Strategianalyser (eksterne faktorer - omgivelser, interne faktorer - ressurser) og strategiske muligheter
  • Differensiering, valg av målgrupper, posisjonering og profilering, samt porteføljeanalyser
  • Strategievalueringer og -valg
  • Konsernstrategier
  • Strategi og etikk

Organisering

3-4 timer forelesing i uka i vårsemesteret.

Vurderingsformer

Studenten skal i løpet av semesteret sette seg inn i et godkjent case og skal i forbindelse med dette gjøre sine egne vurderinger. Arbeid og innlevering skjer gruppevis, men faglærer kan godkjenne individuell innlevering. Arbeidet skal dokumenteres skriftlig. Andre del er en skriftlig sluttprøve utan hjelpemidler, 3 timer. Hver del teller 50 % av sluttkarakteren. Alle delprøver må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Helge Kaasin <helge.kaasinSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010