Foretaksstrategi 6013
Læringsmål
Emnet skal gjøre studentene kjent med begrepsapparatet innen foretaksstratei, gi innsikt i den strategiske ledelsesprosessen, samt gi en innføring i aktuelle strategiske muligheter. Studentene skal få bransjeinnsikt ved gjennomgang og presentasjon av eksempler fra bransjer og bedrifter, tilpasset studiets profilering. Emnet skal vise sammenhengen i de andre emnene i studiet. Dette vil danne et grunnlag for generelt å øve opp til strategisk tenkning.
Innhold
De elementene som skal dekkes er:
Strategibegrepet i et historisk perspektiv
- Strategiprosesser - den strategiske ledelsesprosessen
- Visjon, forretningsidé(er), verdier og mål
- Strategiske forretningsområder
- Strategianalyser (eksterne faktorer - omgivelser, interne faktorer - ressurser) og strategiske muligheter
- Differensiering, valg av målgrupper, posisjonering og profilering, samt porteføljeanalyser
- Strategievalueringer og -valg
- Konsernstrategier
- Strategi og etikk
Organisering
3-4 timer forelesing i uka i vårsemesteret.
Vurderingsformer
Studenten skal i løpet av semesteret sette seg inn i et godkjent case og skal i forbindelse med dette gjøre sine egne vurderinger. Arbeid og innlevering skjer gruppevis, men faglærer kan godkjenne individuell innlevering. Arbeidet skal dokumenteres skriftlig. Andre del er en skriftlig sluttprøve utan hjelpemidler, 3 timer. Hver del teller 50 % av sluttkarakteren. Alle delprøver må være bestått.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Helge Kaasin <helge.kaasinSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010