Internasjonal markedsføring 5208

Læringsmål

Emnet skal gi en innføring i internasjonal markedsføring. Innholdet i emnet blir i stor grad vinklet mot små og mellomstore bedrifter. Emnet skal vise sammenhenger til de andre emnene i studiet.

Innhold

1. Rammevilkår på internasjonale markeder - økonomisk - demografisk - geografisk - politisk - juridisk - teknologisk - sosialt og kulturelt
2. Internasjonalisering som en del av bedriftens langsiktige strategi - vag av virkemidler, suksesskriteria.
3. Arbeidet med internasjonal markedsføring - nettverk - planlegging og analyse - etablering av virksomhet i utlandet - valg av inngangsstrategi og distribusjonskanaler - samarbeidsformer - kommunikasjon - organisering og forhandlinger.
4. Internasjonalisering og etikk, internasjonal merkevarebygging og internasjonalisering av tenester.
5. Praktiske eksempler på internasjonalisering ved studieturer, bedriftsbesøk og gjesteforelesere.

Organisering

6-8 timer forelesing pr uke i høstsemesteret.

Vurderingsformer

Studentene skal i løpet av semesteret gjennomføre et mindre prosjektarbeid eller en casestudie. Tema kan være selvvalgt eller bestemt av faglærer. Arbeid og innlevering skjer gruppevis, men faglærer kan godkjenne individuell innlevering. Arbeidet skal dokumenteres skriftlig og presenteres muntlig. Studenten kan bli eksaminert i den muntlige presentasjonen. Andre del av evalueringa er en skriftlig sluttprøve uten hjelpemidler, 5 timer. Hver del teller 50 % av sluttkarakteren. Alle delprøver må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Helge Kaasin <helge.kaasinSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010