Markedsføring 6002

Læringsmål

Emnet skal gjøre studentene kjent med sentrale problemstillinger og metoder i markedsføring. Emnet vil gi studentene noe bransjeinnsikt ved gjennomgang/presentasjon av eksempel fra bransjer og bedrifter og en grunnleggende forståelse for markedsføringens virkeområde, slik at studentene kan delta i løsning av enkle markedsføringsproblemer i praksis.

Innhold

De elementene som blir dekket er:

  • Markedsføringens oppgaver
  • Historisk utvikling
  • Grunnleggende definisjoner og begreper
  • Markedsføringsledelse og strategisk planlegging
  • Kjøpsadferd i forbruker- og bedriftsvaremarkeder (behov, ønsker, krav og etterspørsel)
  • Segmentering, markedsanalyse og prognoser
  • Markedsstrategier
  • Produkt- og merkevarestrategier
  • Tjenestemarkedsføring og servicekvalitet
  • Strategier for prissetting, distribusjon og markedskommunikasjon

Organisering

3-4 timer forelesning pr uke i høstsemesteret.

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen, 4 timer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Per O.M. Isaksen <Per.IsaksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010