Markedsføring 6002
Læringsmål
Emnet skal gjøre studentene kjent med sentrale problemstillinger og metoder i markedsføring. Emnet vil gi studentene noe bransjeinnsikt ved gjennomgang/presentasjon av eksempel fra bransjer og bedrifter og en grunnleggende forståelse for markedsføringens virkeområde, slik at studentene kan delta i løsning av enkle markedsføringsproblemer i praksis.
Innhold
De elementene som blir dekket er:
- Markedsføringens oppgaver
- Historisk utvikling
- Grunnleggende definisjoner og begreper
- Markedsføringsledelse og strategisk planlegging
- Kjøpsadferd i forbruker- og bedriftsvaremarkeder (behov, ønsker, krav og etterspørsel)
- Segmentering, markedsanalyse og prognoser
- Markedsstrategier
- Produkt- og merkevarestrategier
- Tjenestemarkedsføring og servicekvalitet
- Strategier for prissetting, distribusjon og markedskommunikasjon
Organisering
3-4 timer forelesning pr uke i høstsemesteret.
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Per O.M. Isaksen <Per.IsaksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010