Mikro- og markedssøkonomi 6007

Læringsmål

Emnet skal gi studentene innføring i grunnleggende mikro- og markedsteori. Studentene skal få innsikt i hvordan en kan beskrive og analysere enkeltaktørers økonomiske tilpasning og samspillet mellom disse i ulike markedssformer. Studentene skal beherske det grafiske og matematiske analyseapparatet for konsumentenes beslutninger basert på priser og inntekt, samt analyseapparatet for produsentens driftsbeslutninger under ulike målsetninger (profittmaksimering, kostnadsminimering) og markedsformer (fullkommen konkurranse, monopol). Studentene skal også øves i forståelse av hvordan ulike former for politikk virker på de enkelte aktørenes tilpasning og på prisdannelsen i markedet. Det vises også til emner innenfor markedsføring og bedriftsøkonomi.

Innhold

Sentrale faglige element i emnet er:

  • Produksjonsteori
  • Konsumentteori
  • Markedsteori
  • Effektiv ressursbruk og markedssvikt
  • Virkninger av skatter/subsidier

Organisering

3-4 timer forelesning pr uke i vårsemesteret.

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen, 4 timer.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010