Nordic-Baltic Perspectives on Marketing 5951

Læringsmål

Kurset tar sikte på å gi studentene bedre forutsetninger for å fungere i bedrifter som har kontakt med utlandet på markeds- eller leverandørsida. Selv om fokus vil være på bedrifter i Norden og de baltiske landa, vil det være et emne som sikrer forståelse for hvordan det er å arbeide i en verden som blir mer og mer internasjonal. Det er viktig å bli klar over at selv de næreste naboene våre ikke alltid har de samme verdiene og de samme måtene å se ting på som vi har.

Innhold

Tema en vil ta opp i dette emnet er følgende:

- Historisk, kulturell og politisk informasjon om Baltikum og Norden.
- Nordiske og baltiske bidrag i markedsføringsteori.
- Analyse av distribusjonssystem og markedsføring mer generelt i dette området, likheter og ulikheter.

Mange av de bedriftene som operer i det nordisk-baltiske markedet, er store internasjonale konsern som for eksempel IKEA, Nokia, Telia, Telenor. I tillegg til å se på hvordan internasjonale konsern med basis i Norden/Baltikum markedsfører seg, vil emnet også se nærmere på hvordan små og mellomstore bedrifter opererer i dette markedet, både på innkjøps- og markedsføringssida.

Organisering

7-8 uker Web-basert undervisning pluss 1-2 uker intensiv undervisning i høstsemesteret. Ukene med intensiv undervisning vil veksle mellom 7 ulike nordiske/baltiske universitet/høgskoler. Avgrensa deltakelse. Undervisningsspråk: Engelsk.

Vurderingsformer

Mappeevaluering basert på:

- skriftlige prosjektrapporter fra grupper i hvert land
- muntlig framføring av resultata fra de samme nasjonale prosjekta

- Webinnleveringer av gruppeoppgaver basert på de nasjonale gruppene
- skriftlige prosjektrapporter levert av multinasjonale grupper etablert i intensivperioden

- muntlig framføring av resultata fra de samme multinasjonale prosjekta

Alle delprøver må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>,Per Isaksen <Per.IsaksenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010