Reiselivsmarkedsføring/reiselivsgeografi 6045

Læringsmål

Emnet har to hovedmål:
1) Formidle en oversikt over de viktigste turiststrømmene og de viktigste forklaringsmekanismene bak disse strømmene.
2) Styrke kunnskapen om markedsføring med hovedvekt på reiseliv.

Innhold

Emnet skal gjøre studentene kjent med turiststrømmene nasjonalt og internasjonalt. De skal også kjenne til de viktigste motivene og begrunnelsene for turiststrømmene, kunne forklare turistatferd og analysere turistpotensialet/markedspotensialet i et område. Studentene skal få kjennskap til hvordan virksomheter og reisemål markedsfører reiselivsproduktene, og hvilke distribusjons- og markedsføringskanaler som blir benyttet.

Organisering

3 timer i uka i høstsemesteret. Undervisninga vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporteringer/innleveringer.

Vurderingsformer

Mappeevaluering med en skriftlig semesteroppgave (30 % av karakteren), muntlig presentasjon (10 %) og en avsluttende skriftlig eksamen på 4 timer (60 %). Alle delprøver må være bestått.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010