Reisemålsutvikling 6043
Læringsmål
Hovedsiktemålet med emnet er å få fram særtrekk ved ulike typer reisemål og viktige elementer som må til for å lykkes med utviklingen av reisemål. Emnet skal videre gi en innføring i geografiske informasjonssystemer, og synliggjøre med ulike eksempler hvordan dette kan bli brukt som redskap for reiseplanlegging og destinasjonsvisualisering.
Innhold
Emnet skal gi studentene en grundig innføring i ulike problemstillinger knyttet til reisemåls-/destinasjonsutvikling. En vil se på ulike typer reiselivsdestinasjoner og viktige elementer i utviklingen fram til i dag. Natur- og kulturarv som grunnlag for å utvikle reisemål er et viktig delemne. Blant annet vil storbykultur bli tatt opp som tema. Utvikling av komplementære produkter vil stå sentralt, og en vil særlig legge vekt på destinasjonene og samspillet mellom private og offentlige aktører. Det vil også bli en innføring i nye kommunikasjonsformer mellom reiselivsprodukter og reiselivsmarkeder. Konsekvenser av destinasjonsutvikling for lokalsamfunn vil bli drøftet. Geografiske informsjonssystemer (GIS) vil bli introdusert gjennom teori og øvinger. Studentene gjøres kjent med aktuelle databaser på Internett for å få en forståelse av hvordan disse kan være nyttige i reiselivssammenheng.
Organisering
3-4 timer pr uke i høst- og vårsemesteret. Undervisningen vil variere mellom tradisjonelle forelesninger, seminarpreget undervisning, prosjektarbeid, øvingsoppgaver, studentpresentasjoner og skriftlige rapporteringer/innleveringer. Noen av øvingene vil være på PC (GIS). En del av undervisningen vil ha obligatorisk frammøte.
Vurderingsformer
Mappeevaluering med to innleveringer, hver på 20% av endelig karakter. Den ene innleveringen vil være innenfor GIS. Emnet blir avsluttet med en skriftlig individuell eksamen, 5 timer (60 %). Alle delprøver må kvalifisere til "bestått".
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010