Samfunnsvitenskapelig metode 6011
Læringsmål
Studenten skal bli i stand til å ta faglig funderte metodevalg når det gjelder tilrettelegging og gjennomføring av undersøkelser av enklere karakter, samt i forbindelse med prosjektoppgaver. Dette innebærer bl.a. at studenten skal kunne samle inn og sortere innsamlet informasjon, samt foreta relevante analyser av datamaterialet. Studenten skal videre utvikle en god forståelse av hvilke begrensninger og muligheter som ligger i metodebruken med tanke på hvilken kunnskap de kan frambringe om mennesker i samfunn.
Innhold
Emnet er delt inn i følgende tre temabolker:
Metoderefleksjoner
- Hva kjennetenger samfunnsvitenskapelig metode?
- Hvordan formulere gode og relevante spørsmål?
- Betydning av teori i undersøkelsen.
- Forholdet mellom teori og empiri.
- Valg av undersøkelsesmetode.
- Praktisk gjennomføring av en undersøkelse.
Kvalitative metoder
- Hvordan samle inn data ved hjelp av observasjoner?
- Hvordan samle inn data ved hjelp av intervjuer?
- Framgangsmåter for bruk av kvalitative data?
Kvantitative metoder
- Hva er kvantitative data?
- Hvordan samle inn kvantitative data?
- Hvordan gjennomføre enkle analyser av kvantitative data?
- Hvordan gjennomføre mer kompliserte analyser av kvantitative data?
Organisering
3-4 timer forelesning i uka i vårsemesteret.
Vurderingsformer
Det er lagt opp til skriftlig eksamen på 4 timer. I løpet av kurset skal studentene også besvare 1-2 obligatoriske innleveringsoppgaver. Disse må være bestått for å gå opp til skriftlig slutteksamen. Formålet med innleveringsoppgavene er bl.a. å gi trening i anvendelse av metodeapparatet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 09.09.2010