Produktdesign 1 10PRODES 1
Læringsmål
Studentene skal:
kunne bruke både tradisjonelle og nyere designrelaterte metoder og vise evne til å fange ideer og visualisere løsninger både 2 og 3 dimensjonalt.
kunne arbeide med idéutvikling og problemløsning ut fra ulike tema, arbeidsmåter og innfallsvinkler
kunne analyserer og vise en grunnleggende forståelse av egne og andres løsninger innenfor produktutvikling og design
kunne reflektere over og ta valg i forhold til samfunnsmessige aspekter ved design og produksjon, som konsekvenser av ressursbruken for miljøet
kunne vurdere, velge og anvende materialer ut fra kunnskap om deres egenskaper og bruksområder
Arbeidet i dette delemnet har fokus på etablering av grunnleggende kunnskap knyttet til produktdesign. Det blir lagt vekt på praktisk designarbeid enten ved å identifisere behov for større eller mindre forbedringer av eksisterende produkter, eller ved å utvikle egne ideer. Det praktiske arbeidet settes i en designmetodisk ramme med særlig vekt på produktanalyse.
Høgskolen i Telemark.
Innhold
Arbeidet i dette delemnet har fokus på etablering av grunnleggende kunnskap knyttet til produktdesign. Det blir lagt vekt på praktisk designarbeid enten ved å identifisere behov for større eller mindre forbedringer av eksisterende produkter, eller ved å utvikle egne ideer. Det praktiske arbeidet settes i en designmetodisk ramme med særlig vekt på produktanalyse.
Organisering
Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom teori og praktisk arbeid i materialer. Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid og visuelle presentasjoner. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud inngår i studiet.
Store deler av studiet har krav om obligatorisk fremmøte. Dette skal angis i årsplan/semesterplan/periodeplaner.
Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet
Vurderingsformer
Avsluttende vurdering i emnet er bestått/ikke bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved høgskolen i Telemark
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 13.01.2010