Selvstendig prosjekt 1 10PROSJEKT 1
Læringsmål
Studentene skal:
- Vise evne til å velge tema og arbeide med ideer og problemer ut fra ulike arbeidsmåter og innfallsvinkler
- Vise evne til å utvikle sine fredigheter gjennom arbeidet med det valgte tema
- kunne reflektere over og ta valg i forhold til samfunnsmessige aspekter ved valg av tema, som konsekvenser av ressursbruken for miljøet
- kunne vurdere, velge og anvende materialer ut fra kunnskap om deres egenskaper og bruksområder utvikle allsidig estetisk vurderingsevne gjennom kunstorientering og arbeid med ulike inntrykk, opplevelser og refleksjon
- kjenne til grunnleggende problemstillinger innen vitenskapsteori og forskningsmetode
- ha kjennskap til teorigrunnlag knyttet til praktisk skapende arbeid
- kjenne til HiT sine retningslinjer for kildebruk og referanser (Harvard-systemet)
- kunne anvende retningslinjer for skriftlige arbeider
- kunne vurdere et produkt ut fra strukturert og målrettet analyse
Innhold
Selvstendig prosjekt er et individuelt studium og skal være en faglig utvikling eller utforskning gjennom praktisk og skapende tilnærming til et valgt fagområde. Selvstendig prosjekt avsluttes med en utstilling og skriftlig rapport. Studentene velger å arbeide videre med fagstoff i emnene 1, 2 eller 3, og gå dypere inn i på bakgrunn av erfaringene fra arbeid med disse emnene. Teoretiske emner knyttes til det valgte området, og studentene skal i skriftlig og visuell form vise sitt refleksjonsnivå omkring egen produksjon og fagteori. Det er et krav til dette prosjekt at studenten har mottatt veiledning, og det er studentens ansvar å ta kontakt med faglærer for avtalene. Studenten skal legge opp et eget pensum, knyttet til prosjektet, på ca. 35 sider. Denne litteraturen skal det henvises til i rapporten.
Av emnet utgjør vitenskapsteorien 2,5 stp
Emnet omfatter grunnleggende vitenskapsteori, kvalitative og kvantitative metoder.
Organisering
Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom teori og praktisk arbeid i materialer. Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid og visuelle presentasjoner. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud inngår i studiet.
Store deler av studiet har krav om obligatorisk fremmøte. Dette skal angis i årsplan/semesterplan/periodeplaner.
Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.
Vurderingsformer
Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis.
ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 13.01.2010