Bilde og Skulptur Bildsku15

Læringsmål

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med bilder og skulptur.
  • har kunnskap om kunstteorier og hvordan uttrykksformer fra ulike kulturer nasjonalt og internasjonalt kan være ressurs for eget skapende arbeid og organisert læring
  • har kunnskap om hovedtrekkene i fagets historie, begrunnelse, innhold og metoder
  • har kunnskap om sentrale teorier om barn og unges to - og tredimensjonale formspråkutvikling, barne- og ungdomskulturens visuelle ytringsformer, estetisk opplevelse, lek og kreativitet
  • har kunnskap om hvordan overlapping i arbeid med tegning og maling skal gjøres
  • vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill
  • stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogramme
  • dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner
  • tilegne seg en fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet og kunne tilrettelegge og videreutvikle oppgaver tilpasset den enkelte elev.
  • bruke praksis som utprøvingsarena og refleksjonsgrunnlag for studieprogrammet
  • kjenne til sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle en idé til ferdig form, dokumentere, vurdere og kommunisere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene
  • kan eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med bilder, skulptur
  • kan velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og verktøy som egner seg for oppgaver på småskoletrinn, mellomtrinn og ungdomstrinn
  • kan bruke billedbehandlingsprogrammer og blogg i skapende arbeid
  • kan bruke enkle analyseverktøy og formidle kunst og formkultur på varierte måter, og se sammenheng mellom ulike kulturuttrykk, barns skapende virksomhet og eget arbeid
  • kan bruke fagets innhold, arbeidsmåter og teori i planlegging og gjennomføring av undervisning, og tilrettelegge for tilpasset opplæring for alle elever
  • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver som fremmer grunnleggende ferdigheter i Kunst og håndverk, og mestre læringsrettet vurderingspraksis
  • kan lage utstillinger av egne arbeider
  • kan bruke fargekontraster, forminsking, og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy
  • kan benytte kontraster mellom diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse
  • bruke egenskygge og slagskygge i tegning
  • kan bruke ulike grafiske teknikker i eget arbeid
  • kan lage tegneserier og redegjøre for sammenhenger mellom tegneserier og film
  • kan fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt
  • kan sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger
  • kan bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
  • kan tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemidler

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke kulturelle forskjeller i elevgruppa som ressurs i arbeidet med kunst og håndverk, og utnytte formspråklige variasjoner som utgangspunkt for oppgaver og faglig samtale
  • kan bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering
  • kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
  • kan bruke kunst og håndverk i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid, som kulturfestivaler/musikal o.l., og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag
  • kan uttrykke egne opplevelser gjennom bilde og skulptur
  • har kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning
  • organisere undervisning på egnet verksted, ta vare på verktøy og ha kvalifiserte meninger om arealplanlegging av undervisningsrom for skolefaget kunst og håndverk

Innhold

Emnet gir en innføring i to av Kunst og håndverksfagets hovedområder bilde og skulptur Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer som gir læringsutbytte i forhold til kravene i gjeldende læreplan for 1. – 10. trinn i grunnskolen. Fagdidaktikk er en integrert del av arbeidet i faget og tar for seg organisert læring i Kunst og håndverk, fagets historiske utvikling, relevans og legitimering som allmenndannende fag i skolen. Studenten skal arbeide med praktisk, skapende prosesser for å bli en god veileder for elevene, og kunne bruke ulike vurderingsformer som bidrar til elevenes læring.

Organisering

Undervisningen vil finne sted på Papirbredden i Drammen hver onsdag og fredag i studieåret 2010/11.

Emnet vil også bli gitt på Notodden for Pelu studenter med innføringer, verkstedsarbeid, seminarer og veiledninger.

Vurderingsformer

Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 24.02.2010