Arkitektur og Design ArkDes

Læringsmål

LÆRINGSUTBYTTE

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om materialer, teknikker, redskaper og estetiske virkemidler som er vanlige i arbeid med arkitektur og design.
  • har kunnskap om arkitektur- og designhistorie
  • har kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning
  • har kunnskap om hvordan klima, kultur og samfunnsforhold påvirker konstruksjon, valg av materialer, form, uttrykk og symbolfunksjon
  • har fagdidaktisk kompetanse som innebærer å reflektere over egen praksis innen emnet og kunne tilrettelegge og videreutvikle oppgaver tilpasset den enkelte elev
  • har kunnskap om hvordan praksis som utprøvingsarena danner en forutsetning og refleksjonsgrunnlag for studieprogrammet
  • gjør rede for særtrekk ved nordisk design i et internasjonalt perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle en idé til ferdig form, dokumentere og vurdere egen skapende prosess, vise praktisk håndlag og være en god rollemodell for elevene
  • kan eksperimentere med og bruke sentrale materialer, redskaper, virkemidler og teknikker i arbeid med arkitektur og design
  • kan velge ut hensiktsmessige materialer, teknikker og verktøy som egner seg for oppgaver på småskoletrinn, mellomtrinn og ungdomstrinn
  • kan bruke 3 D programmer, presentasjonsprogrammer og blogg i skapende arbeid
  • kan bruke nærmiljøet som kilde til opplevelse og innhenting av kunnskap som utgangspunkt for eget arbeid og som ressurs for elevoppgaver. For eksempel planlegging av byvandring og kreative kulturfestivaler
  • kan organisere enkle utstillinger, lage ulike typer presentasjoner og aktivisere elever i arbeid med utstilling av deres egne produkter
  • kan bruke enkle analyseverktøy til arkitektur og design
  • kan bruke fagets innhold til å tilrettelegge for tilpasset opplæring for alle elever
  • kan planlegge og bygge modeller av hus og rom ved hjelp av digitalt verktøy og enkle håndverksteknikker
  • kan analysere gater, plasser og bygninger med forskjellige bruksformer i nærmiljøet
  • kan bygge og teste bærende konstruksjoner i ulike materialer
  • kan gjennomføre gjenbruk i praksis ved å planlegge, lage modell av og om mulig bygge en bygning (, lekehyttehytte en hytte i et tre, en snøhytte, en skulptural form)
  • kan organisere undervisning på egnet verksted, ta vare på verktøy og ha kvalifiserte meninger om læringsrommet for skolefaget kunst og håndverk
  • formanalytisk tegning
  • planlegge og lage enkle bruksgjenstander
  • bruke formelementer fra ulike kulturer i utformingen av gjenstander med dekorative elementer
  • bruke ulike sammenføyingsteknikker i harde og myke materialer
  • bruke enkle hensiktsmessige håndverktøy i arbeid med ulike materialer
  • beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare
  • lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke kulturelle forskjeller i elevgruppa som ressurs i arbeidet med kunst og håndverk, og utnytte formspråklige variasjoner som utgangspunkt for oppgaver og faglig samtale
  • kan bruke digitale læringsarenaer til formidling av fagstoff og egen faglig oppdatering
  • kan utnytte fagets muligheter til å fremme gjenbruk og bærekraftig utvikling
  • kan bruke Kunst og håndverk i tverrfaglige tema- og prosjektarbeid, som kulturfestivaler/musikal o.l., og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen i samhandling med andre fag
  • kan beskrive særtrekk ved bygninger i nærmiljøet og sammenligne med nasjonale og internasjonale stilretninger
  • kan vurdere funksjonell innredning av rom, stil og smak og visualisere eventuelt å realisere egne løsninger
  • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen, formulere oppgaver som fremmer grunnleggende ferdigheter i Kunst og håndverk, og mestre læringsrettet vurderingspraksis
  • har kunnskap om gjeldende regler om opphavsrett og personvern ved bruk av kilder, bilder og andre ressurser til undervisning
  • vurdere design og industriell produksjon av kjente bruksgjenstander fra hverdagen og gjennomføre enkle forbrukertester
  • skape produkter og drøfte moter, pris og kvalitet i et forbruksperspektiv
  • samtale om hvordan urfolk og andre kulturer har påvirket og inspirert ulike designuttrykk
  • beskrive livsløpet til et produkt og vurdere konsekvenser for bærekraftig utvikling, miljø og verdiskaping
  • virke som konsulenter for vedlikehold og utsmykking av skolenes ulike læringsrom (uterommet, korridorer, møtesteder)

Innhold

Emnet gir en innføring i to av Kunst og håndverksfagets hovedområder design og arkitektur. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer som gir læringsutbytte i forhold til kravene i gjeldende læreplan for 1. – 10. trinn i grunnskolen. Fagdidaktikk er en integrert del av arbeidet i faget og tar for seg organisert læring i Kunst og håndverk, fagets historiske utvikling, relevans og legitimering som allmenndannende fag i skolen.

Studenten skal arbeide med praktisk, skapende prosesser for å bli en god veileder for elevene, og kunne bruke ulike vurderingsformer som bidrar til elevenes læring.

I dette emne vektlegges

  • kunnskaper, ferdigheter og holdninger om det fysiske nærmiljøet. Fokus blir rettet mot hvordan kunnskaper om bygningskulturens inne og uterom kan påvirke vår hverdag. Tegning, animasjoner, laging av modeller, formgiving og bygging danner grunnlaget for å utvikle forestillingsevnen av 3 dimensjonale rom.
  • formgiving av gjenstander. Her videreføres håndverkstradisjoner fra sløyd og håndarbeid. Design omfatter både arbeid direkte i materialer og arbeid med skisser og modeller. Utforming av ideer, arbeidstegninger, produkter og bruksformer står sentralt. Kjennskap til materialer, problemløsning og produksjon kan danne grunnlag for innovasjon og entreprenørskap.

Et flerkulturelt perspektiv vil bli vektlagt.

Organisering

Undervisningen vil finne sted på Papirbredden i Drammen hver onsdag og fredag i studieåret 2010/11.

Emnet vil også bli gitt på Notodden for Pelu studenter med innføringer, verkstedsarbeid, seminarer og veiledninger.

Vurderingsformer

Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis. Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 24.02.2010