Kunstlab .10 stp 441KUNSTLAB

Læringsmål

Generell kompetanse

· Kunne kritisk reflektere over samtidskunstens tverfagelighet

  • Kunne kritisk vurdere sine kunstneriske prosjekter fra innovasjons og nyskapings perspektiv
  • Kunne både skriftlig og muntlig reflektere over og formidle eget skapende arbeid
  • Kunne selvstendig søke og knytte relevant fagteori til eget skapende arbeid
  • Kunne vurdere betydning av materialer, teknologi og teknikk i egne kunstprosjekter
  • Kunne kritisk vurdere estetiske valg i forhold til etiske spørsmål
  • Kunne reflektere rundt kunstens og kunstnerens rolle i samfunnets

Kunnskap

· Vite om ulike tendenser i samtidskunst fra et kunsthistorisk perspektiv

  • Vite om digitalteknologiens plass i kunstproduksjon
  • Ha grunnlegende kjennskap til tegning, video og lyd som selvstendige kunstutrykk
  • Kjenne til lov om opphavsrett

Ferdigheter

· Kunne utføre et kunstnerisk prosjekt fra ideé til utstilling

  • Kunne velge hensiktsmessig teknologi og verktøy til sine prosjekter
  • Kunne tilegne seg nødvendig teknisk innsikt
  • Kunne nødvendig programvare for video redigering
  • Kunne nødvendig programvare for lydbehandling

Innhold

KunstLaben har form av samtidskunstorientert workshop/verksted med gitt eller valgt tema. Prosjektet har eksperimentell karakter og fokuserer på idéutvikling og tverrfaglighet i utrykksformer og fagområder. Delemnet skal inneholde diskusjoner, idéutveksling og praktisk skapende arbeid. Teoretiske emner knyttes til de valgte områdene, og studentene skal i skriftlig og visuell form vise sitt refleksjonsnivå omkring fagteori og egen og andres produksjon. Prosjektet kan omfatte tradisjonelle todimensjonale uttrykksformer, skulptur, installasjon, digitale medier eller video.

Organisering

Undervisningen vil i hovedsak foregå i klasserom og bestå av demonstrasjoner, praktiske øvelser, styrt ferdighetstrening, forelesninger og innføringer. I tillegg til fellesundervisning gis veiledning, individuelt og i grupper. Undervisningen går parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske arbeidsmåter og forelesninger i fag eller yrkesteori. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Oppgavenes utforming tar sikte på å gi studentene en større faglig detaljkunnskap og et bredere perspektiv på sin skapende virksomhet. Det forventes stor grad av egeninnsats fra studentene i arbeidet med emnet. Studentene leverer inn mappebesvarelser til avtalt tid. Disse kan inneholde blant annet resultat av utforsking, prosessbeskrivelser, produkter og rapporter

Vurderingsformer

Dett gies en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no> - 12.02.2010