Naturfag 1 - Biologi, økologi, geologi, kjemi og fysikk NAT 501

Læringsmål

Gjennom studiet i naturfag NAT 501 skal studentene tilegne seg kunnskaper i biologi, økologi, kjemi, fysikk, geofag og naturfagdidaktikk rettet mot undervisning i grunnskolens 5. - 10. trinn. Emnet skal gi grunnlag for å kunne bruke elevaktive læringsformer ute i naturen, i laboratoriet og i klasserommet.

Naturstudier i felt er sentralt i naturfag. I NAT 501 inngår ekskursjoner til kyst, fjell, skog og innsjø. Det blir lagt vekt på studier av økologi, planter, dyr og bergarter.

Etter fullført naturfag 5. - 10. er sentrale mål at studenten:

- kan videreutvikle elevenes sansing, oppdagerglede og undring knyttet opp mot målområdet forskerspiren.

- kan tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede, kunnskap og engasjement for miljøet.

- kan ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer i planlegging av undervisning og bruke nære og lokale læringsarenaer på en slik måte at fagstoffet konkretiseres.

- kan planlegge, gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. klasse.

I naturfag 5. - 10. vektlegges muntlig framlegg, argumentasjon, lesing og tolking av naturfaglige tekster og skriftlige rapporter fra feltarbeid og eksperimenter. Regning brukes for å registrere og utarbeide resultater fra egne målinger og til å lage tabeller og diagrammer med naturfaglig innhold. Digitale ferdigheter i naturfag knyttes til eksperimenter og feltarbeid, formidling og kommunikasjon og visualisering.

Læringsmål etter naturfag NAT 501:

Naturstudier i felt: Biologiske og økologiske studier av kyst, fjell, skog og innsjø. Studentene skal ha kunnskaper og ferdigheter knyttet til feltarbeid og erfaring med innsamling og bearbeiding av data.

Økologi: Innføring i generell økologi. Studentene skal ha kunnskaper om økologiske prinsipper, ulike økosystemer, økologiske tilpasninger og biologisk mangfold.

Kjemi: Grunnleggende kjemi. Studentene skal kunne gjøre rede for atombegrepet og oppbygningen av periodesystemet. De skal ha kjennskap til kjemiske bindinger, enkle kjemiske reaksjoner og syrer, baser og pH. Studentene skal ha kunnskap og ferdigheter knyttet til laboratoriearbeid og sikkerhet på laboratoriet.

Fysikk: Fysiske fenomener knyttet til vann og luft. Studentene skal ha grunnleggende kjennskap til atmosfæren og vannets kretsløp. De skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere forsøk knyttet til vann og luft.

Geologi: Mineraler og bergarter. Norges geologi med vekt på geologien i nærområdet. Studentene skal ha kunnskap om utvalgte mineraler og bergarter og de viktigste prosessene i platetektonikken. De skal ha kunnskaper og ferdigheter knyttet til geologisk feltarbeid i nærområdet.

Organisering

Arbeidsformene veksler mellom forelesning, veiledning, praktiske oppgaver individuelt og i gruppe og skriftlige oppgaver. Feltstudiene består av to 3-dagers ekskursjoner, en i fjellbiotoper og en i kystbiotoper. Det er i tillegg flere halvdagsekskursjoner til skog, vann og geologiske forekomster i nærmiljøet. Det er obligatorisk frammøteplikt i feltstudier og under praktiske oppgaver. Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanene ved starten av hvert semester.

Arbeidskrav

Naturstudier i felt: Rapporter fra feltarbeid ved kyst, fjell, skog og ferskvann.

Kjemi: 1 oppgave

Fysikk: 1 oppgave

GLU 5-10 studenter: Fagdidaktisk oppgave i gruppe 2,5 stp. Oppgaven videreføres i Naturfag 1 - NAT 502.

ALU 3.klasse: Bacheloroppgave 2,5 stp. Oppgaven videreføres i Naturfag 1 - NAT 502.

Andre studenter: Fordypningsoppgave 2,5 stp. Oppgaven videreføres i Naturfag 1 - NAT 502.

Arbeidskrav vil bli definert nærmere i semesterplanen.

Vurderingsformer

Vurdering

Rapporter og oppgaver vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Skriftlig eksamen med gradert karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Liv Fagertun <liv.fagertunSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Webmaster HiT - 19.05.2010