Pedagogikk og elevkunnskap - Elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling PEL 102
Læringsmål
Tema 6: Elevers sosiale og kulturelle bakgrunn som grunnlag for funksjon og læringsutbytte i skolen
Familiære og kulturelle forhold, sosialisering, barnekultur, samfunnsforhold, lokalsamfunnet, flerkulturelle forhold, relasjonskompetanse. Foreldresamarbeid.
Flerspråklighet, kulturelle forskjeller, det flerkulturelle, medier, likestilling.
Tema 7: Tilpasset opplæring og inkludering
Tilpasset opplæring som prinsipp i skolen, inkludering som grunnlag for læring, segregering, lærerrollen i fellesskolen, læringsstrategier, arbeidskompetanse, ulike arbeidsmetoder, forholdet fellesskap-individ, atferd og ansvar. Elevsamtaler, foreldresamarbeid.
Tema 8: Når læringsarbeidet trenger ekstra støtte
Atferdsvansker, psykisk utviklingshemning, ulike funksjonshemninger. Kartlegging av vansker, søknadsprosedyrer, pedagogisk-psykologisk tjeneste, individuell opplæringsplan, organisering og fleksibilitet, rapportering.
Dødsfall, krisesituasjoner, mobbing, overgrep, ensomhet
Tema 9: Grunnleggende ferdigheter og vurdering
Innhold
De forskjellige temaene i pedagogikk går til dels over i hverandre. Det andre året går vi nærmere inn på den enkelte elevs læreforutsetninger, tilpasset opplæring og foreldresamarbeid.
- Kulturelle forhold og sosialisering.
- Tilpasset opplæring, læringsstrategier og lærevansker
- Elevsamtalen
- Grunnleggende ferdigheter
Organisering
Undervisningen vil delvis foregå gjennom seminar og forelesninger over gitte tema; teoretisk eller case-basert og som arbeidsseminar der høgskolens lærere og studenter kan veksle på å stå for undervisning eller framlegg og der arbeidsformene er preget av drøfting og refleksjon.
Vurderingsformer
Emnet består av underveisvurdering og sluttvurdering/eksamen.
Underveisvurdering
Det vil i hvert semester bli gitt minst to arbeidskrav oppgaver, dvs. oppgaver som skal leveres til faglærer, og der studenten får godkjent/ikke godkjent. Disse må være levert og godkjent for at eksamen skal godkjennes som gyldig.
Sluttvurdering PEL 102
Mappeinnlevering mot slutten av fjerde semester, bestående av 3 tekster samt et refleksjonsnotat over egen utvikling og læring
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Nina Holmberg Lurås <Nina.LurasSPAMFILTER@hit.no>,Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helge Røys - 13.04.2010