Pedagogikk og elevkunnskap - Læreren og fellesskapet PEL 103
Læringsmål
Tema 10: Skolen som institusjon før og nå
Hovedtrekk i skolehistorisk utvikling. Skolen som politisk arena. Endringer i menneskesyn og kunnskapssyn. Demokrati, dannelse og identitet. Lærerprofesjonen i endring. Profesjonsetisk bevissthet.
Tema 11: Skolen og samarbeid med andre
Overgang barnehage- skole. Overgang barneskole- ungdomsskole. Skolen i det lokale nettverket. Samarbeid med frivillige organisasjoner, kulturskole, arbeidsliv og kommunale organer.
Tema 12: Den lærende organisasjon
Kvalitetstenkning i skolen. Nasjonale tester og undersøkelser. Nasjonale, kommunale og lokale kvalitetsindikatorer. Skolevurdering som endringsbidrag. Innovasjon i skolen.
Innhold
De forskjellige temaene i pedagogikk går til dels over i hverandre. Det tredje året - i høstsemesteret - vil vi arbeide med sosiale prosesser, samarbeid, fellesskapets betydning for læring, og skolen som institusjon i samfunnet.
- Skolehistorie og lærerrollen i endring
- Skolen i det lokale nettverket og i samarbeid med andre
- Skolevurdering, kvalitetstenkning og Innovasjon i skolen
Organisering
Undervisningen vil delvis foregå gjennom seminar og forelesninger over gitte tema; teoretisk eller case-basert og som arbeidsseminar der høgskolens lærere og studenter kan veksle på å stå for undervisning eller framlegg og der arbeidsformene er preget av drøfting og refleksjon.
Vurderingsformer
Studiet består av underveisvurdering og sluttvurdering/eksamen.
Underveisvurdering
Det vil i hvert semester bli gitt minst to arbeidskrav oppgaver, dvs. oppgaver som skal leveres til faglærer, og der studenten får godkjent/ikke godkjent. Disse må være levert og godkjent for at eksamen skal godkjennes som gyldig.
Sluttvurdering PEL 103
6 timer skriftlig individuell eksamen i høstsemesteret
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Nina Holmberg Lurås <Nina.LurasSPAMFILTER@hit.no>,Helge Røys <helge.roysSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Helge Røys - 13.04.2010