Sportsledelse 6018

Læringsmål

Denne delen av studiet tar sikte på å analysere forholdet mellom idretten og samfunnet. Studentene vil særlig se nærmere på hvordan idrettens historiske og kulturelle variasjon blir utviklet i samspill med samfunnet, og hvordan dette påvirker så vel utøvelsen som opplevelsen av idrett til den enkelte og i ulike sosiale grupperinger.

Innhold

Sentrale temaer innenfor emnet "Sportsledelse" vil belyses med utgangspunkt i sosiologiske begreper og perspektiver. Vi vil bl.a. diskutere følgende temaer: utviklingen av moderne idrett, utdannelse og idrett, idrett og nasjonalisme, idrett og helse, idrett og kropp, politikk og idrett, kjønn og idrett. I tillegg belyses Sportsledelse” gjennom begreper og perspektiver fra strategi- og markedsføringslitteraturen.

Emnet er delt opp i følgende hoveddeler:

  • Introduksjon

Orientering om hvorfor og hvordan idrett som sosialt fenomen kan beskrives og forklares ut fra ulike samfunnsvitenskapelige begreper, perspektiver og teorier

  • Idrettens egenart

Hvordan idrettens særtrekk kommer til uttrykk både i aktiviteter, organiseringsmåte og anlegg.

  • Idrett og andre institusjoner

Idrettens forhold til bl.a. utdanning, politikk og marked, både nasjonalt og internasjonalt.

  • Idrett og marked, herunder

I. Å nå publikum

  1. Utfordringen ift. fansen
  2. Sport i problemer
  3. Hvordan fansen knytter seg til hverandre
  4. Å knytte seg til tilhengerne
    1. Gjenoppfinnelse av sportsmerkevarer
    2. Å utvikle sportsmerkevarer
    3. Å implementere endrede sportsmerkevarer
    4. Å kommunisere sportsmerkevarer

III. Å overleve på sportsmarkedet

  1. Å beholde koblingen til fansen
  2. Case studier
  3. Fremtiden for kobling til fansen

Organisering

Kurset har et omfang på ca 40 timer.

I hovedsak vil fagstoffet bli presentert i form av forelesninger. Gjennom konkretiseringer av fagstoffet ved å knytte det til studentenes egne erfaringer skal studentene engasjeres og motiveres for deltakelse og diskusjon. Relevant litteratur for emnet skal gjøres lett tilgjengelig slik at studentene enkelt kan forberede seg til timene, delta i diskusjoner og stille spørsmål og kommentarer til fagstoffet. Det legges vekt på gjøre kurset relevant både i tid og geografi ift. aktuelle idrettsarrangementer og –mesterskap. Dette gjøres ved case-studier og –diskusjoner.

Vurderingsformer

Gruppeoppgave med presentasjon. Gradert karakter. Teller 40 % av samlet karakter. Individuell skriftlig eksamen, 3 timer. Gradert karakter. Teller 60 % av samlet karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 03.11.2010