Riktig oppstart PPPP

Læringsmål

Målet for kurset er at kursdeltaker skal få praktisk og teoretisk innsikt i hvordan man velger ut de riktige prosjektene og hvilke aktiviteter som normalt bør utføres før man kan starte planleggingen av et prosjekt.

Innhold

Kurset fokuserer på hvordan du best mulig starter opp et prosjekt. Mange prosjekter som feiler kunne ha gått mye bedre hvis de hadde hatt en riktig oppstart.

Innhold:

  • Valg av riktig prosjekt
  • Lønnsomhetsvurdering av prosjekter
  • Usikkerhetsvurderinger i prosjekter
  • Definisjon av omfanget i prosjekter
  • Prosjektinteressenter
  • Kommunikasjonsplaner
  • Hva er et styringsdokument?
  • Hva er en prosjektplan?
  • Endringskontroll

Organisering

Første del av kurset kan dekkes av e-læring. E-læringsprogrammet starter med å introdusere emnet, presentere et case og gi studenten innføring i teorien. Deretter aktiveres studenten med oppgaver. Disse skal løses ved hjelp av det presenterte caset og teorien. Mot slutten er det oppsummering av sentrale fakta.

Andre del av av kurset, eller eventuelt hele kurset, foregår i klasserom. Undervisningsformen er forelesning i grupper fra åtte til 20 personer. Det fokuseres på praktisk prosjektledelse med relevante eksempler fra virkeligheten. Det legges vekt på høy interaksjon mellom foreleser og studentene. Både gruppeoppgaver og case benyttes aktivt i undervisningen.

Vurderingsformer

Innlevering av hjemmeoppgave i etterkant av kurset, med karakter bestått/ikke-bestått, må være bestått før eksamen. Kursene avsluttes med en individuell, elektronisk eksamen der alle hjelpemidler er tillatt. Eksamenen har en varighet på tre timer og utgjør 100 % av sluttkarakteren.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Bergit Grivi <Bergit.GriviSPAMFILTER@hit.no> - 10.06.2010