Fysisk aktivitet i skolen 15FAKT
Læringsmål
Arbeidet med faget skal gjøre at deltakerne:
- Er kompetente til å gjennomføre fysisk aktivitet i skolen i henhold til forskriften i opplæringsloven.
- Er dyktige i å lede og organisere fysisk aktivitet etter kvalitetskrav som er i samsvar med forskriftens anbefalinger og nasjonale anbefalinger om fysisk aktivitet for barn og unge.
- Kan bidra til at fysisk aktivitet i skoledagen styrker skolens læringsmiljø, kombinert med fag og uteskole og som en del av skolens helhetlig virksomhet.
Innhold
Teoretisk forankring
- Sammenheng mellom fysisk aktivitet og helse
- Fysisk aktivitet blant barn og unge
- Sentrale politiske dokumenter om fysisk aktivitet
- Ulike modeller for fysisk aktivitet
- Evaluering av tiltak
Aktivitetsmiljø
- Fysisk aktivitet i skolens uteområde
- Uteområdenes potensiale for fysisk aktivitet
- Kartlegging av aktivitetsområderInnendørs anlegg
- MateriellUniversell tilrettelegging
- Fysisk aktivitet i uteskole og i kombinasjon med fag
Praktisk tilrettelegging for fysisk aktivitet
- Ulike modeller for fysisk aktivitet i skolen
- Planlegging (års-periode- og timeplaner)
- Valg av aktivitetsarenaer
- Valg av aktivitet i forhold til alder og kjønn- Individuell tilpasset aktivitet
- Nettbank for fysisk aktivitet- Krav til tilrettelegging: Glede, mestring, fellesskap og variasjon
Organisering
Forelesning vil være sentralt for teoretiske emner og praktisk planlegging og tilrettelegging. Individuelt arbeid og gruppearbeid benyttes ved studentoppgaver med nettbasert veiledning.
Arbeidskrav
- 80% obligatorisk deltagelse på samlinger
- Godkjente individuelle oppgaver
- Godkjente gruppeoppgaver
Undervisningsplanen som deles ut ved studiestart, vil presisere nærmere innhold og konkrete arbeidskrav knyttet til studiet med omfang, frister og tema for oppgavene.
Vurderingsformer
Godkjente individuelle- og gruppeoppgaver
Gruppearbeid mellom hver samling (25%)
Avsluttende grupperapport (75%)
Hvert delemne må være bestått for at hovedemnet skal få bestått karakter.(hvis flere delemner)
Det gis bokstavkarakterer fra A til F, med E som laveste karakter for bestått.
Se også forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no> - 19.08.2010