Migrasjon, helse og samfunn 981-E2A
Læringsutbytte
Læringsutbytte knyttet til kunnskap, ferdigheter og kompetanse i dette emnet er at studentene har:
- Kunnskap om sentrale begreper knyttet til det flerkulturelle samfunn
- Kunnskap om kommunikasjon i en flerkulturell kontekst, med vekt på språk og sosiokulturell kontekst
- Forståelse for sammenhengen mellom transnasjonalitet og oppvekstvilkår for barn og unge med minoritetsbakgrunn
- Evne til å analysere sentrale dilemmaer i psykososialt arbeid med barn og unge med minoritetsbakgrunn, med et særlig fokus på barnevern og arbeid med enslige mindreårige flyktninger
- Evne til å analysere hvordan migrasjon kan føre til endringer for individer, grupper og samfunn
Innhold
I dette emnet skal studentene fordype seg i flerkulturalitetens betydning for barn og unges oppvekstbetingelser. Globalisering har ført til at verden blir mindre og til at mennesker fra ulike deler av verden i sterkere grad inngår i samhandling med hverandre. Dette gjelder både minoritetsgrupper og majoritetsgrupper i et samfunn. Internasjonal migrasjon knyttet til at mennesker søker arbeid eller beskyttelse fra krig og politisk forfølgelse stiller lokalsamfunn i mottakerlandene overfor nye utfordringer. Barn og unge utgjør en stor andel av internasjonal migrasjon, enten de reiser sammen med familie eller alene. Globaliseringen medfører nye betingelser for identitetsutforming blant barn og unge, og deres tilhørighet både til sted (lokalsamfunn) og nye typer av sosiale fellesskap. Dette skaper nye former for ulikhet og marginalisering. Migrasjon og globalisering medfører et behov for flerkulturell forståelse og kompetanse innen ulike sektorer. Dette gjelder også sektorer som arbeider med barn og unge som må forholde seg til at oppvekstbetingelsene er i endring.
Dette emnet inneholder følgende temaer:
- Internasjonal migrasjon og det flerkulturelle samfunn
- Kommunikasjon, etnisitet og kontekst
- Minoritetsperspektiv i forebyggende og helsefremmende arbeid med barn og unge
Organisering
Studentene kan velge enten 981-E2A eller 981-E2B
Ved få søkere til ett av alternativene, kan det bli aktuelt å tilby bare ett av dem.
Arbeids- og læringsformer:
Det er i dette emnet lagt opp til ulike læringsarenaer og læringsformer for å øke studentenes læringsutbytte og for å skape et aktivt fagmiljø. Emnet består av både forelesninger, diskusjoner, seminarer, kollokviearbeid, tilbakemelding på oppgaver, studentpresentasjoner og individuelt arbeid. Det er lagt opp til en arbeidsmengde i dette emnet som samsvarer med at dette er et fulltidsstudium.
Alle seminarene i emnet er obligatoriske. Det er også innlevering av arbeidsoppgavene som er skissert i emneplanen. Studentene må oppfylle kravet om deltakelse på minst 75 % av de obligatoriske seminarene og alle arbeidsoppgavene må godkjennes for at studentene skal kunne gå opp til eksamen i emnet. Seminarene og arbeidsoppgavene er obligatoriske for at studentene skal utvikle den kompetansen som er nødvendig som fundament for videre masteremner og for skriving av egen masteravhandling.
Vurderingsformer
Emnekode: 981-E2A: Migrasjon, helse og samfunn
Vurderingsform i dette emnet er en 5 timers individuell prøve under tilsyn. Det er ikke tillatt med hjelpemidler på prøven.
Oppgaven vurderes med gradert karakter (A-F).
Vurderingen gis egen emnekarakter på vitnemålet.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Hilde Larsen Damsgaard <hilde.damsgaardSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 07.06.2011