Volleyball: Coaching, utvikling og læring 1403
Læringsmål
Emnet er praktisk-teoretisk. Studentene skal anvende relevant faglitteratur og praksiserfaring fra egen trenerrolle knytta til Coaching, utvikling og læring. De skal opparbeide evne til kritisk refleksjon og gjennom det utvikle seg i egen volleyball/sandvolleyballtrenerrolle.
Innhold
- Teoretisk tilnærminger til lærings- og treningsprinsipper
- Kommunikasjon: Trener - utøver, trener - organisasjon
- Trenerrollen: oppgaver, ansvar, rolleavklaring, makt
- Ferdighetsutvikling: individuelt og relasjonelt
- Coaching som ledelses- og læringsstrategi
- Utvikle coachingrollen: Selverkjennelse - selvutvikling
- Coachingmetodikk
- Utvikling av egen treningsfilosofi
Organisering
Undervisningen er lagt opp med 2 obligatoriske samlinger i løpet av ett semester.
Mellom og etter samlingene skal studentene gjennomføre trenerpraksis.
Vurderingsformer
Individuell skriftlig hjemmeeksamen om egen trenerpraksis. Oppgavene skal være forankret i pensumlitteratur , vise selvstendighet og være egenhendig produsert. Oppgaven skal presenteres muntlig. Gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Helle Friis Knutzen <Helle.F.KnutzenSPAMFILTER@hit.no> - 29.11.2010