Web- og informasjonsdesign 15WEBINF

Læringsutbytte

Kandidaten skal

  • vise ferdighet i bruk av aktuell programvare innenfor webdesign
  • finne og vurdere informasjon på Internett med kildekritikk og kvalitetssjekk
  • beskrive nye trender og teorier innenfor fagområdet
  • kunne utarbeide og utvikle et nettsted
  • kunne analysere nettsteder med tanke på design og informasjonsstruktur

Innhold

  • Adobe Dreamweaver og Adobe Flash*
  • Lage et websted: Skrive og formatere tekst på websider, sette inn bilder og lage lenker
  • Webstedsanalyse: vurdering og analyse av websteder med hovedvekt på visuell utforming, innhold og målgruppe
  • Interaktivitet på websider
  • Grafisk design for internett: Effektiv skjermbasert design
  • Multimedia på internett: Bruk av lyd, animasjoner og video på websider

* Versjonen som er tilgjengelig ved studiestart. Studentene kan benytte andre versjoner/programmer, men det vil ikke bli gitt opplæring innenfor disse.

Arbeids- og læringsformer

Studiene organiseres som nettbasert undervisning med samlinger.
Det har et omfang på ca 380 arbeidstimer, og av dem ca 80 timer til samlinger, forelesninger og veiledningstimer.

Det vil bli diskusjonsrom og rom for nettmøter. Lærere og studenter vil kunne legge ut bilder, besvarelser og andre dokumenter samt linker til andre internettadresser.

Studentene får opplæring i bruk av plattformen.

Kommunikasjonen mellom student og høgskole foregår via Fronter og epost.

Det vil bli gitt undervisning, foredrag, eller forelesningsnotater i løpet av semesteret. Deltakelse i samlinger/nettsamlinger og arbeid med innleveringsoppgaver er en del av arbeidskravet i emnet. Besvarelser legges i fronter til oppsatte frister for godkjenning/kommentering. Studentene oppfordres til å danne grupper i studietiden. Høgskolen vil være behjelpelig med å sette sammen hensiktsmessige studentgrupper.

Studieenheten skal være preget av vekselspillet mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og refleksjon.

Vurderingsformer

Fortløpende uformell veiledning og vurdering skal både være en del av læringsprosessen og et middel for den enkelte student til å skaffe seg økt innsikt i egne faglige forutsetninger for videre studier og fremtidig yrkesprofesjon.

I emnet skal studentene levere 4 individuelle oppgaver og en gruppeoppgave. Alle oppgavene som inngår i emnet, må være bestått for å få vitnemål.

Eksamen består av en individuell prosjektoppgave med gradert karakter som føres på vitnemålet. Det gis bokstavkarakter fra A til F, med A som beste karakter og E som dårligste karakter for bestått.

Karakterfastsettingen følger reglement om vurdering og vitnemål ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Morteza Amari <Morteza.AmariSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jostein Sandven - 22.12.2011