Tre med metall 2: Design og produktutvikling 924DEPR

Læringsutbytte

Kandidaten skal

  • kjenne til andres produkter innenfor fagfeltet
  • ha bred kunnskap om tradisjonelle og samtidsformuttrykk, både nasjonalt og internasjonalt og kunne anvende dette i arbeidet med egne produkter
  • kjenne til sentrale estetiske teorier og besitte bred kunnskap om form, farge og materialegenskaper
  • ha innsikt i og kunne anvende kunnskapen om samspillet mellom materiale, redskap, teknikk og ønsket funksjon og formuttrykk
  • reflektere over og forklare hvordan egne og andres arbeider fungerer visuelt og fysisk, i de sammenhenger de er tenkt til eller plassert i
  • ha innsikt i samfunnsmessige aspekter ved design og produksjon, som for eksempel konsekvenser av resursbruken for miljøet og anvende dette i eget design arbeid.
  • kjenne til de stadiene i design prosessen og kunne anvende ulike metoder i egen prosess

Innhold

I dette emnet legges det vekt på systematisk og problembasert design og produktutvikling. Gjennom formale, teoretiske og praktiske prosesser skal studentene tilegne seg en breiere kompetanse knyttet til arbeid med tre og metall i et design- og produktuviklingsperspektiv. Utvikling av en breiere kunnskap og praktiske ferdigheter hører også til arbeidet med dette emnet. Oppgavenes utforming tar sikte på å gi studentene en bredere faglig detaljkunnskap og en dypere innsikt i sin design virksomhet

Dette emnet bygger videre på emne 924 MRT material, redskap og teknikk (10 stp).

Design og produktutvikling innebærer arbeid med oppgaver gitt fra et eller flere av områder som: Møbeldesign: Møbel er et hovedproduktområde i arbeid med tre. Området deles i to hovedkategorier: bærende møbler og oppbevarende møbler.
Mindre gjenstandsdesign: Dette omhandler andre mindre produktkategorier i tre og/eller metall.
Smykkedesign: I dette hovedområdet arbeides det med smykke i bred betydning av begrepet.

Arbeids- og læringsformer

Undervisningen vil i hovedsak foregå i klasserom og tre- og metallverksted, og bestå av forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier og individuelt arbeid med øvelser og oppgaver. I tillegg til fellesundervisning gies veiledning, individuelt og i grupper. Undervisningen foregår parallelt med oppgaveløsning og omfatter innføring i praktiske og formale fagområder, og forelesninger i fagteori. Vekselspillet mellom skapende virksomhet, teori og refleksjon er en viktig del av fagets egenart. Det forventes stor grad av egeninnsats fra studentene i arbeidet med emnet.

Vurderingsformer

Vurderingen gjennomføres på grunnlag av en eller flere fremlagte mappebesvarelser. Besvarelsen(e) skal bestå av praktisk estetisk arbeid, relevant dokumentasjon og teoristoff, og skriftlig rapport med de vanlige krav til rapportskriving, helhetlig presentert.

Alle oppgaver og / eller arbeidskrav må utføres, leveres inn og vurderes som bestått til avtalt tid slik det angis i semesterplan/årsplan/periodeplan, for at emnet skal kunne godkjennes.

Det gies en karakter på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.

Det vises forøvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Gunnar Lyngvær Tranvåg <Gunnar.TranvaagSPAMFILTER@hit.no>,Paul Gowland <Paul.GowlandSPAMFILTER@hit.no> - 30.12.2011