Kunst og håndverk 1 - Design, arkitektur, skulptur og miljø K&H 502
Læringsutbytte
Kandidaten skal
- ha grunnleggende kunnskaper om og erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og andre estetiske virkemidler i arbeid med design, arkitektur, skulptur og miljø.
- ha grunnleggende kunnskaper om bruk av enkel digital programvare (3D) som en del av prosessen med planlegging og bygging av ulike romlige modeller
- kunne vurdere kvalitet, egnethet og bruk av ulike naturmaterialer i utvikling av skulptur og romlig form, særlig med utgangspunkt i lokal kultur og miljø
- kunne utvikle enkle romlige presentasjoner eller utstillinger, både ute og inne
- ha grunnleggende kunnskap om sentrale teorier knyttet til barns tredimensjonale formspråk og barns lek med materialer
- ha grunnleggende kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen innen norsk skulptur, design og arkitektur
- kunne dokumentere en skapende prosess, knytte sammenhenger til relevant teori og praksis og bruke dette som refleksjonsgrunnlag i den fagdidaktiske kompetansen
- ha erfaringer med vedlikehold av enkle verktøy og maskiner, med organisering av egnede verksted - både inne og ute - og kjenne til aktuelle sikkerhetsrutiner (HMS-rutiner)
- kunne bruke faglige og praksisrelaterte erfaringer og teoretiske kunnskaper i planlegging og gjennomføring av et individuelt fordypningsprosjekt med faglig utvikling som mål
Innhold
Håndverk, design, arkitektur, skulptur og miljø (15 stp)
Del 1: Håndverk og design
Del 2: Design, arkitektur, skulptur og miljø
Del 3: Entreprenørskap og innovasjon
Arbeids- og læringsformer
Emnet gir en innføring i design, arkitektur, skulptur og miljø. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer som gir læringsutbytte i forhold til kravene i gjeldende læreplan for 1. – 7. trinn i grunnskolen. Studieenheten preges av en vekselvirkning mellom teori og praktisk arbeid i materialer. Studentene utvikler handlingskompetanse og evne til å begrunne faglig praksis. Aktuelle undervisningsformer er forelesninger, demonstrasjoner, seminar, kollokvier, prosjektarbeid og visuelle presentasjoner. Bruk av utstillinger og andre kulturtilbud inngår i studiet.
Store deler av studiet har krav om obligatorisk fremmøte. Dette skal angis i årsplan/semesterplan/periodeplaner.
Den enkelte student har ansvar for egen læring. Dette innebærer at studenten selv må holde seg a jour i aktuell pensumlitteratur og søke faglig veiledning. Kunnskapstilegnelsen vil i stor grad forholde seg til løpende prosessveiledning og læring gjennom handling. Nærvær og deltagelse i et aktivt skapende verkstedmiljø er en grunnleggende og viktig forutsetning for å få fullt utbytte av studiet.
Mappeoppgaver
Studiearbeidet struktureres gjennom gitte mappeoppgaver utformet av lærerteamet. For hver oppgave er det definert læringsmål som korresponderer med innhold i det aktuelle delemne og arbeidsområde. Mappeoppgavene formidler studiets forventninger til studentene om en aktiv og jevn innsats gjennom studieåret. Mappeoppgavene vil synliggjøre progresjon og struktur i studiet. Oppgaver som gis tidlig i studiet, skal bygge opp basisferdigheter og gi forutsetninger for å løse stadig mer komplekse oppgaver.
Gjennom arbeid med mappeoppgavene underveis i studiet får studenten veiledning og tilbakemelding på fremlagt arbeid, utstillinger og presentasjoner, skisser, studier og skriftlige refleksjoner. I mappene dokumenteres studentens arbeidsprosess, resultat og refleksjon gjennom skriftlige og praktiske arbeider, og slik bygger studentene etter hvert opp et bevisst forhold til sin egen utviklings- og læringsprosess innenfor fagfeltet.
Vurderingsformer
Vurderingsformer
Studentene leverer inn mappebesvarelse til avtalt tid som inneholder produkter, presentasjoner av produkter, prosessbeskrivelse og refleksjon over praksis.
Det gis karakterer på en skala fra A til F, der A er høyeste og E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ellen K Baskår - 22.05.2012