Kunst og håndverk - Bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon K&H 503

Læringsutbytte

Kandidaten skal

  • ha allsidige kunnskaper om og erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og estetiske virkemidler, både analoge og digitale.
  • kunne vurdere kvalitet, egnethet og bruk av ulike virkemidler knyttet til allsidig arbeid med bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon
  • ha kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen i internasjonal bildekunst, grafisk design og visuell kommunikasjon i nyere tid
  • ha allsidige kunnskaper om og erfaringer med å dokumentere en skapende prosess knyttet til relevant teori og til praksis som refleksjonsgrunnlag i videreutvikling av fagdidaktisk kompetanse
  • kan bruke digitale verktøy og programmer .
  • ha allsidige erfaringer med å planlegge, utvikle, gjennomføre og vurdere form, innhold og formidlingsstil i ulike fysiske og digitale presentasjoner og utstillinger
  • ha kunnskap om sentrale teorier knyttet barnekulturens visuelle ytringsformer med vekt på klassetrinn 5. - 10. klasse.
  • kunne bruke kunnskaper om og erfaringer med entreprenørskap og innovajon.

Innhold

Emne 1 Bilder, grafisk design og visuell kommunikasjon deles opp i tre deler
Del 1 Kunstorientering og bildearbeid i utvalgte teknikker
Del 2 Grafisk design og visuell kommunikasjon
Del 3 Entreprenørskap og innovasjon

Arbeids- og læringsformer

Nettbasert deltidsstudium med samlinger. Emnet går over ett semester.En tre dagers samling på Notodden i tillegg til undervisning i sann tid over nett.

Undervisnings- og veiledningsformer – både i grupper og individuelt – i sann tid via læringsplattformen Nefsis, ca 3 timer pr uke og via Fronter med elektronisk klasserom for diskusjonsforum, nettmøter, skriving av innlegg og presentasjoner, innsendinger m.m. På samlingene blir verkstedsarbeid prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. Studentene vil også få en grundig innføring i vår elektroniske læringsplattform Nefsis og i bruk av Fronter.

Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer

Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon.

I løpet av samlingene kan det bli gjennomført obligatoriske studieutflukter.

Forholdet mellom teori/praksis

Faglig utviklingsarbeid på egen skole inngår som en obligatorisk del av studiet for studenter i et lærerutdanningsløp.

I alle deler av studiet skal sammenhengene mellom skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon vektlegges.

Deltakernes egen yrkespraksis brukes som utprøving og refleksjonsgrunnlag.

Vurderingsformer

Arbeidskrav
4-5 innleveringer og to veiledningsøkter .

Det kreves minimum 80 % nærvær for å kunne gå opp til eksamen.
Studentene er selv ansvarlige for å holde seg løpende orientert om ulike arbeidskrav og frister i studiet.

Avsluttende vurdering
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering i slutten av hvert semester.
Til avtalt tid skal studentene levere inn mappebesvarelse som består av utvalgte deler av tidligere innleverte arbeidskrav i tillegg til en ny oppgave.
Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Ellen Baskår <ellen.k.baskarSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <joostein.sandvenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ellen K Baskår - 22.05.2012