Kunst og håndverk - Håndverk, design, skulptur og arkitektur K&H 504
Læringsutbytte
Kandidaten skal
- ha allsidige kunnskaper om og erfaringer med bruk av ulike materialer, redskaper, teknikker og andre estetiske virkemidler i arbeid med design, arkitektur, skulptur og miljø.
- kunne vurdere kvalitet, egnethet og allsidig bruk av ulike materialer og materialkombinasjoner i et miljøperspektiv knyttet til resirkulering og redesign
- ha allsidige kunnskaper om bruk av digital programvare og digitale medier som gjennomgående verktøy i skapende prosesser fra ide til ferdig kommunisert produkt
- kunne bruke og vurdere bruken av digitale og interaktive medier som arena for formidling av design, arkitektur, skulptur og miljø
- ha kunnskaper om hovedtrekkene i den historiske utviklingen innen internasjonal skulptur, design og arkitektur i lys av et flerkulturelt samfunn
- ha kunnskaper om og erfaringer med bruk og vurdering av ulike skulpturer i det offentlige rom, både i forhold til form, innhold og som en del av det fysiske miljøet
- skal ha erfaringer med og kunnskaper om vurdering av ulike designprodukt satt i sammenheng med form, funksjon og materialbruk og i lys av miljø og bærekraftig utvikling
- ha kunnskaper om og evne til å beskrive ulike hus og rom sett i lys av funksjonskrav og estetiske kvaliteter
- allsidige kunnskaper om dokumentasjon av en skapende prosess, knytte sammenhenger til relevant teori og praksis og bruke dette i videreutviklingen av refleksjonsgrunnlaget i den fagdidaktiske kompetansen
- ha allsidige erfaringer med og kunnskaper om vedlikehold av verktøy og maskiner og med organisering av egnede verksteder og rom for læring med særlig vekt på funksjon og den estetiske dimensjon
- kunne initiere, planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere faglige og praksisrelaterte utviklingsprosjekt
Innhold
Emne2 Håndverk, design, skulptur og arkitektur
Del 1: Håndverk og design
Del 2: Arkitektur,skulptur, natur og miljø.
Del 3: Entreprenørskap og innovasjon
Arbeids- og læringsformer
Nettbasert deltidsstudium med samlinger. Emnet går over ett semester.En tre dagers samling på Notodden i tillegg til undervisning i sann tid over nett.
Undervisnings- og veiledningsformer – både i grupper og individuelt – i sann tid via læringsplattformen Nefsis, ca 3 timer pr uke og via Fronter med elektronisk klasserom for diskusjonsforum, nettmøter, skriving av innlegg og presentasjoner, innsendinger m.m. På samlingene blir verkstedsarbeid prioritert med opplæring i verktøy og maskiner samt gruppeoppgaver innen skapende prosesser. Studentene vil også få en grundig innføring i vår elektroniske læringsplattform Nefsis og i bruk av Fronter.
Studentene arbeider hovedsaklig selvstendig og i grupper med nettbasert veiledning av lærer
Studiet skal være preget av veksling mellom praktisk skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon.
I løpet av samlingene kan det bli gjennomført obligatoriske studieutflukter.
Forholdet mellom teori/praksis
Faglig utviklingsarbeid på egen skole inngår som en obligatorisk del av studiet for studenter i et lærerutdanningsløp.
I alle deler av studiet skal sammenhengene mellom skapende arbeid, teoretisk orientering og didaktisk refleksjon vektlegges.
Deltakernes egen yrkespraksis brukes som utprøving og refleksjonsgrunnlag.
Vurderingsformer
Arbeidskrav
4-5 innleveringer og to veiledningsøkter .
Det kreves minimum 80 % nærvær for å kunne gå opp til eksamen.
Studentene er selv ansvarlige for å holde seg løpende orientert om ulike arbeidskrav og frister i studiet.
Avsluttende vurdering
Alle definerte arbeidskrav må være forevist og godkjent av faglærer før avsluttende vurdering i slutten av hvert semester.
Til avtalt tid skal studentene levere inn mappebesvarelse som består av utvalgte deler av tidligere innleverte arbeidskrav i tillegg til en ny oppgave.
Det blir gitt gradert karakter fra A til F, der E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Jorunn Halvorsen <Jorunn.HalvorsenSPAMFILTER@hit.no>,Jostein Sandven <Jostein.SandvenSPAMFILTER@hit.no>,Ellen Baskår <ellen.k.baskarSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ellen K Baskår - 22.05.2012