Basisfag 30BASIS

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Studentene skal ha grunnleggende kunnskap om kroppens anatomi og fysiologi
  • Studentene skal ha kunnskap om eleven med utgangspunkt i teorier om fysisk og motorisk utvikling
  • Studentene skal ha kunnskap om motorisk læring og betydningen av dette for barns utvikling
  • Studentene skal ha kunnskap om ulike treningsmetoder og treningsprinsipper
  • Studentene skal ha kunnskap om grunnleggende bevegelsesprinsipper
  • Studentene skal ha kunnskap om fysisk aktivitet og kroppsøving i et folkehelseperspektiv
  • Studentene skal ha kunnskap om hvordan de grunnleggende ferdighetene bidrar til økt læring i faget
  • Studentene skal ha kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart
  • Studentene skal ha kunnskap om idrettens historie
  • Studentene skal ha kunnskap om idrettens plass samfunnet
  • Studentene skal ha kunnskap om ulike teoretiske perspektiver ovenfor idrettens funksjon i samfunnet

Ferdigheter

  • Studentene skal kunne identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • Studentene skal kunne legge til rette for å lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i leik og ulike aktiviteter
  • Studentene skal kunne vurdere kompetanse og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
  • Studentene skal kunne vurdere elevenes måloppnåelse etter kompetansemålene og begrunne vurderingene
  • Studentene skal kunne utføre en bevegelsesanalyse
  • Studentene skal kunne sette opp kort- og langsiktige treningsplaner

Generell kompetanse

  • Studentene skal kunne forstå, utøve og utvikle kroppsøving som allmenndannede fag
  • Studentene skal kunne ta ansvar for kontinuerlig utvikling av egen profesjonalitet
  • Studentene skal kunne kommunisere med elever, foresatte og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving og kroppslig læring

Innhold

Basisfag i 1.studieår inneholder 30 studiepoeng. Disse består av fire målområder:

  • Innføringskurs i anatomi og fysologi
  • Motorisk utvikling og læring (6stp)
  • Trenings- og bevegelseslære (6 stp)
  • Fysisk aktivitet og helse (9stp)
  • Idrett, kultur og samfunn (9 stp)

Innføringskurs i anatomi og fysologi

  • Cellene
  • Nervesystemets utvikling og funksjon
  • Sansene
  • Skjellettet og musklene
  • Sirkulasjonssystemet
  • Respirasjonssystemet
  • Temperaturregulering

Motorisk utvikling og læring (6 stp)

I målområdet skal studentene tilegne seg kunnskap om barn og unges fysiske vekst og motoriske utvikling. Hvilken betydning bevegelseslæring og mestring har for barn og unges helhetlige utvikling og læring er sentralt i målområdet. Studenten skal tilegne seg kunnskap og erfaring med å tilrettlegge hensiktsmessige læringsarenaer for fysisk aktivitet.

Målområdet legger vekt på disse emnene:

Motorisk utvikling og læring:

  • Hva er motorikk?
  • Teorier om motorisk utvikling
  • Faser i motorisk utvikling
  • Kulturelle og sosiale forskjeller i motorisk utvikling
  • Måling og testing av motoriske ferdigheter
  • Barn med motoriske problemer

Tilrettelegging av bevegelsesmiljø:

  • Skolegårder og lekeplasser - hvorfor ble de slik?
  • Uteleikeplassen: et sted for leik og læring : utforming og funksjon
  • Referanseområde - Hva - Hvordan - Hvorfor
  • Nærmiljøanlegg
  • Sikkerhetsbestemmelse for leikeplasser og leikeapparater

Trenings- og bevegelseslære (6 stp)

Trening er en helhetelig prosess, og hvert enkelt individ blir påvirket på mange ulike måter. - For å kunne se mulighetene i bevegelsene og læringsmulighetene gjennom bevegelse er det nyttig å kunne analysere hva som skjer. Bevegelseslæren tar hovedsakelig for seg mekaniske forhold, mens treningslæren har fokus på organiske forhold. Faget er viktig for at studentene skal kunne ha kompetanse til å undervise, veilede og trene elever i ulike idretter og aktiviteter.

Grunnleggende prinsipper for bevegelse:

  • Grunnleggende mekanikk
  • Mekaniske lover for stillinger og bevegelser
  • Organiske prinsipper for bevegelser

Treningslære og grunntrening:

  • Utholdenhet
  • Styrke
  • Bevegelighet
  • Hurtighet og spenst
  • Koordinasjon
  • Basistrening
  • Treningsplanlegging
  • Trening av motoriske ferdigheter

Fysisk aktivitet og helse (9 stp)

Målområdet skal gi studentene grunnleggende teoretiske perspektiv for å kunne forstå sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse og effekter av fysisk aktivitet. Studentene skal videre kunne gjøre rede for hvordan fysisk aktivitet og helse endrer seg fra barneårene og over i voksen alder og hvordan fysisk aktivitetsvaner kan etableres. Emnet skal også bidra til at studentene får innsikt i sentrale nasjonale dokumenter om fysisk aktivitet og helse.

Målområdet legger vekt:

  • Fysisk aktivitet helse og livsstil
  • Fysisk aktivitet barn, unge og skole
  • Nasjonale føringer om fysisk aktivitet og helse
  • Fysisk aktivitet og psykisk helse
  • Idrettsskader
  • Kosthold
  • Spiseforstyrrelser og doping

Idrett, kultur og samfunn (9 studiepoeng)

Leik, idrett, dans og friluftsliv er sosiale og kulturelle fenomen i stadig forandring. I dette studiet analyseres forholdet mellom disse kroppskulturer og samfunnet. Det blir lagt vekt på hvordan disse fenomenenes historiske og kulturelle variasjon blir utviklet i samspill med samfunnsmessige forhold.

Målområdet legger vekt på fire emner:

  • Idrett, leik, dans og friluftsliv som sosiale og kulturelle fenomen forklares ut fra ulike samfunnsvitenskaplige begreper, perspektiver og teorier
  • Idrettens egenart; hvordan idrettens autonomi kommer til uttrykk i blant annet aktivitet, organisering og anlegg i ulike historiske perioder
  • Idrett og andre institusjoner; idrettens forhold til massemedier, politikk og marked, nasjonalt og internasjonalt
  • Idrett, fysisk aktivitet og individet; om deltagelse, sosialisering, frafall, kjønnsroller og idoler

I tillegg får studentene en innføring i grunnleggende etiske, forskningsmetodiske og vitenskapsteoretiske emner.

Arbeids- og læringsformer

Innføringskurs i anatomi og fysiologi: Undervisningen organiseres som forelesninger, studentstyrt undervisning, praktisk arbeid og laboratoriearbeid

Motorisk utvikling og læring (6 stp)
Arbeidet med dette målområdet vil ha en praksisnær tilnærming. Det legges opp til at studentene skal tilegne seg kunnskap om og innsikt i forhold som er av betydning for barn og unges læring av bevegelser og tilrettelegging av aktivitetsmiljø. Undervisningen organiseres som forelesninger, studentstyrt undervisning, praktisk arbeid og laboratoriearbeid. Studentene skal også få erfaring i å teste og vurdere fysisk og motorisk kompetanse.

Trenings- og bevegelseslære (6 stp)
Problembasert tilnærming, lærerstyrte og studentstyrte forelesninger, lærerstyrte og studentstyrte praktiske aktivitetstimer, individuelt arbeid og gruppearbeid er aktuelle tilnærmingsmåter.

Fysisk aktivitet og helse (9 stp)
I løpet av studiet vil studentene arbeide med ulikt fagteoretisk støttestoff.

Problembasert tilnærming, lærerstyrte og studentstyrte forelesninger, lærerstyrte og studentstyrte praktiske aktivitetstimer, individuelt arbeid og gruppearbeid er aktuelle tilnærmingsmåter.

Idrett, kultur og samfunn (9 studiepoeng)
Fagstoffet fremlegges i form av studentarbeid, lærerstyrte - og studentstyrte forelesninger. Gjennom å knytte fagstoffet til studentenes egne erfaringer skal de engasjeres og motiveres til deltagelse og diskusjon i plenum eller i grupper. Studentene skal arbeide med studieoppgaver som er knyttet til ulike emner innenfor målområdet. Det kan være både individuelle - og gruppeoppgaver, som settes sammen til en mappe for målområdet. På denne måten skal studentene aktivt tilegne seg en større innsikt, bevissthet og forståelse for den rollen som forskjellige former for idrett og fysisk aktivitet har i vårt samfunn. Innføringskurset i vitenskapsteori, forskningsmetodikk og etikk vil bestå av fellesforelesninger og selvstendig studiearbeid individuelt eller i grupper.

Vurderingsformer

Innføringskurs i anatomi og fysiologi: Kurset avsluttes med en skriftlig prøve/oppgave som vurderes til bestått/ikke bestått. Kurset må være godkjent for å få bestått 30 stp basisfag.

Motorisk utvikling og læring (6 stp)
Alle obligatoriske studieoppgaver, delprøver, rapporter og seminarer må være gjennomført og bestått før studenten kan gå opp til en 3 timers individuell skriftlig eksamen.

Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Trenings- og bevegelseslære (6 stp)
Karakteren i trenings- og bevegelseslære settes på bakgrunn av muntlig gruppeframlegg og mappeevaluering. Studieoppgavene som inngår i mappeevalueringen vektes likt. For at avsluttende karakter kan fastsettes må obligatoriske krav være bestått. Obligatoriske krav kan være studieoppgaver som ikke inngår i mappeevalueringen og disse vurderes til bestått/ikke bestått, og 80% deltagelse i grunntrening.

Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Fysisk aktivitet og helse (9 stp)
Obligatoriske studieoppgaver og rapporter må være bestått før studentene kan gå opp til sluttprøve1.studieår. Målområdet avsluttes med en 4 timers individuell skriftlig sluttprøve.

Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Idrett, kultur og samfunn (9 studiepoeng)
Karakteren i målområdet fastsettes på bakgrunn av semesteroppgaver og individuell muntlig sluttprøve, der semesteroppgavene teller 40% og individuell muntlig sluttprøve teller 60%. Semesteroppgavene må være vurdert til bestått karakter før studenten kan gå opp til den individuelle muntlige sluttprøven. Avsluttende vurdering forutsetter at alle obligatoriske krav er bestått. Dette kan være studieoppgaver utenom semesteroppgavene samt obligatoriske forelesninger og seminarer.

Det gis én samlet karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Håkon Engstu <hakon.engstuSPAMFILTER@hit.no>,Runar Sørensen <runar.sorensenSPAMFILTER@hit.no>,Jon Einar Bergsland <jon.e.bergslandSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jon Einar Bergsland - 01.02.2012