Drama 10FPDRA
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har etter fullført kurs kunnskap om:
- dramafagets egenart og dets forankring i teaterkunst og pedagogikk
- barns dramatiske lek
- teater for barn
Ferdigheter
Studenten kan etter fullført kurs:
- uttrykke seg gjennom dramatiske uttrykksformer
- tilrettelegge for og inspirere til dramatisk lek
- planlegge, gjennomføre og vurdere dramapedagogisk arbeid
Generell kompetanse
Studenten har etter fullført kurs:
- forståelse for kulturfaget dramas plass i Rammeplan for barnehagen/R06
- forståelse for læring og utvikling gjennom dramatisk lek og drama
- forståelse for betydningen av barns møte med teaterkunst
Innhold
Drama er et praktisk og estetisk fag der studenten arbeider med dramatiske uttrykksformer. Praktisk arbeid ses i sammenheng med teori som tar utgangspunkt i fagets to grunnpilarer: pedagogikk og teater.
Dramatisk formspråk:
- Arbeid med stemme-og bevegelsesuttrykk
- Improvisasjon
- Mime
- Dramatisering
- Tablå
- Dramaforløp/stasjonslek
- Muntlig fortelling
- Teater for barn
- Teatrets grunnelementer og virkemidler
Dramapedagogisk arbeid:
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av dramapedagogisk arbeid for ulike aldersgrupper
- Lek, drama eller teater med barn som har ulike forutsetninger og ulik kulturell bakgrunn
- Drama i tverr- og flerfaglig sammenheng
- Barns dramatiske lek
- Dramapedagogiske retninger
Arbeids- og læringsformer
Studiet organiseres slik at praktisk arbeid, teori og fagdidaktiske overveielser blir ivaretatt på en helhetlig måte. Oppmerksomheten rettes mot opplevelse, refleksjon og metodiske overveielser.
Arbeidsformene i faget vil veksle mellom praktiske dramaaktiviteter, forelesninger og gruppearbeid.
Dramafaglig kompetanse kan bare utvikles i samspill med andre mennesker. Den praktiske undervisningen i drama er derfor obligatorisk.
Deler av fagets teoristoff må studentene tilegne seg ved selvstudium.
Studentene skal i løpet av studieåret se 1-2 teaterforestillinger for barn.
Manglende tilstedeværelse må kompenseres med andre oppgaver etter avtale med faglærer.
Praksis - se Praksisplan for Førskolelærerutdanningen
Nettbaserte studier organiseres i intensive bolker. Oppgaver og kontakt med studenter i mellomperioder foregår i hovedsak via nettundervisning.
Vurderingsformer
Mappevurdering:
- Teaterlogg til opplevelse av en teaterforestilling for barn (bestått/ikke bestått)
- Praksisfortelling til praksis 2. semester (bestått/ikke bestått)
Avsluttende vurdering:
- A) Praktisk didaktisk gruppeoppgave i drama, 60 % (Det er rom for individuell justering av karakteren)
- B) Individuell, skriftlig teoretisk hjemmeoppgave, 40%
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Kari Strømmen <Kari.StrommenSPAMFILTER@hit.no>,Jan Ragnar Setsaas <Jan.R.SetsaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 25.03.2012