Drama 10FPDRA

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har etter fullført kurs kunnskap om:

  • dramafagets egenart og dets forankring i teaterkunst og pedagogikk
  • barns dramatiske lek
  • teater for barn

Ferdigheter

Studenten kan etter fullført kurs:

  • uttrykke seg gjennom dramatiske uttrykksformer
  • tilrettelegge for og inspirere til dramatisk lek
  • planlegge, gjennomføre og vurdere dramapedagogisk arbeid

Generell kompetanse

Studenten har etter fullført kurs:

  • forståelse for kulturfaget dramas plass i Rammeplan for barnehagen/R06
  • forståelse for læring og utvikling gjennom dramatisk lek og drama
  • forståelse for betydningen av barns møte med teaterkunst

Innhold

Drama er et praktisk og estetisk fag der studenten arbeider med dramatiske uttrykksformer. Praktisk arbeid ses i sammenheng med teori som tar utgangspunkt i fagets to grunnpilarer: pedagogikk og teater.

Dramatisk formspråk:

  • Arbeid med stemme-og bevegelsesuttrykk
  • Improvisasjon
  • Mime
  • Dramatisering
  • Tablå
  • Dramaforløp/stasjonslek
  • Muntlig fortelling
  • Teater for barn
  • Teatrets grunnelementer og virkemidler

Dramapedagogisk arbeid:

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av dramapedagogisk arbeid for ulike aldersgrupper
  • Lek, drama eller teater med barn som har ulike forutsetninger og ulik kulturell bakgrunn
  • Drama i tverr- og flerfaglig sammenheng
  • Barns dramatiske lek
  • Dramapedagogiske retninger

Arbeids- og læringsformer

Studiet organiseres slik at praktisk arbeid, teori og fagdidaktiske overveielser blir ivaretatt på en helhetlig måte. Oppmerksomheten rettes mot opplevelse, refleksjon og metodiske overveielser.

Arbeidsformene i faget vil veksle mellom praktiske dramaaktiviteter, forelesninger og gruppearbeid.

Dramafaglig kompetanse kan bare utvikles i samspill med andre mennesker. Den praktiske undervisningen i drama er derfor obligatorisk.

Deler av fagets teoristoff må studentene tilegne seg ved selvstudium.

Studentene skal i løpet av studieåret se 1-2 teaterforestillinger for barn.

Manglende tilstedeværelse må kompenseres med andre oppgaver etter avtale med faglærer.

Praksis - se Praksisplan for Førskolelærerutdanningen

Nettbaserte studier organiseres i intensive bolker. Oppgaver og kontakt med studenter i mellomperioder foregår i hovedsak via nettundervisning.

Vurderingsformer

Mappevurdering:

  • Teaterlogg til opplevelse av en teaterforestilling for barn (bestått/ikke bestått)
  • Praksisfortelling til praksis 2. semester (bestått/ikke bestått)

Avsluttende vurdering:

  • A) Praktisk didaktisk gruppeoppgave i drama, 60 % (Det er rom for individuell justering av karakteren)
  • B) Individuell, skriftlig teoretisk hjemmeoppgave, 40%

Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter.

Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kari Strømmen <Kari.StrommenSPAMFILTER@hit.no>,Jan Ragnar Setsaas <Jan.R.SetsaasSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Ian Hector Harkness - 25.03.2012