Fagdidaktikk i fremmedspråk 30 stp PPUFRS30
Innhold
Til grunn for rammeplanen i fremmedspråkdidaktikk ligger den betydning fremmedspråkene har hatt tidligere, den viktige rolle de spiller i dagens samfunn og trolig også vil spille i fremtiden.
Tilvalgsspråkene tysk, spansk og fransk har nå en mer fremtredende plass i grunnskolen enn de hadde før. Engelsk er et obligatorisk fag fra første klasse i grunnskolen til og med grunnkurs i videregående opplæring. Det brukes nå som fellesspråk over hele verden og er blitt et viktig redskap i alt internasjonalt samarbeid.
Språkfagene fungerer både som ferdighetsfag og redskapsfag, som kultur- og dannelsesfag, så det er innlysende at en god språkopplæring i skolen er nødvendig.
Sentrale spørsmål om hva det vil si å ha fremmedspråkkompetanse, hvordan man lærer fremmedspråk og hvorfor det er viktig å ha fremmedspråkkompetanse blir da også sentrale problemstillinger innenfor dette kurset.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen vil bli organisert slik at praksiserfaringene får en sentral plass. Studentene skal kunne utveksle erfaringer, diskutere pensum og gi hverandre råd.
Alle studenter skal, enkeltvis eller i grupper, legge frem undervisningsopplegg og andre praktiske eksempler fra sin praksis. De skal få tilbakemelding og nye ideer fra hverandre og fra faglærere. Dette skal stort sett foregå på engelsk for engelskgruppen. For studenter med fremmedspråkene tysk og fransk vil arbeidsspråket avheng av gruppens sammensetning og av læreren. Dette arbeidet er obligatorisk.
IKT - verksted:
Studentene får anledning til å sette seg inn i ulike aspekter ved bruk av IKT i språkopplæringen gjennom egne erfaringer med IKT.
Det er obligatorisk fremmøte på 80% av undervisningen i studiet. Innlevering av arbeid og presentasjoner som blir pålagt i studiet er obligatorisk.
Vurderingsformer
Eksamen for studenter som tar 15 studiepoeng:
- Mappevurdering: 3 tekster skal innleveres i mappe til en bestemt dato. Hva slags tekster som skal inngå i mappen vil bli opplyst om av fagansvarlig. En tekst kan også være en muntlig presentasjon. Vekting 40% av endelig karakter.
- Skriftlig individuell sluttprøve på 5 timer. Vekting 60% av endelig karakter.
Eksamen for studenter som tar 30 studiepoeng:
- Mappevurdering og skriftlig sluttprøve (som for 15 studiepoeng). Vekting 60% av endelig karakter.
- Prosjektoppgave. Vekting 40% av endelig karakter.
Studenter som tar fagdidaktikk fremmedspråk 30 studiepoeng til sammen, skal skrive en problembasert, fagdidaktisk prosjektoppgave som teller som 15 studiepoeng. Oppgaven kommer i tillegg til det obligatoriske pensum for 15 studiepoeng. Oppgaven skal være på ca. 20 sider og problemstilling skal diskuteres med faglærer. Skisse over oppgaven med litteratur skal leveres inn til en bestemt dato. Det vil bli anledning til å få veiledning underveis med oppgaven. Oppgaven skal presenteres muntlig for klassen.
Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Inger-Anne Søfting <inger-anne.softingSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 04.09.2012