Fysisk fostring 15FPFYS
Læringsutbytte
En student med fullført emne i fysisk fostring skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
- om barnets fysiske og sansemotoriske utvikling, og den betydning dette har for barns læring og totale utvikling.
- om og erfaring med ulike former for lek og fysisk aktivitet, og forståelse for hvordan disse kan virke inn på barnets fysiske kapasitet, på utvikling generelt og på sansemotorisk utvikling spesielt.
- om og forståelse for sammenhengen mellom fysisk aktivitet, kosthold og helse.
- om barns leik, læring og sosiale samspill.
Ferdigheter
- gjennom allsidige bevegelseserfaringer og opplevelser i ulike miljøer, for å utvikle ferdigheter i lek og fysisk aktivitet og en positiv holdning til fysisk fostring.
- i å planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere bevegelsesmiljøer for barn gjennom ulike former for lek og fysisk aktivitet inne og ute til alle årstider.
- i å kunne utføre grunnleggende og livreddende førstehjelp.
- i hensiktsmessig og riktig kroppsbruk for barn og voksne i barnehagen.
Generell kompetanse
- i hvorfor det er viktig å bruke fysisk aktivitet i det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
- om fysisk aktivitet i relasjon til samfunnsutvikling og ulike kulturer.
- om og forståelse for menneskets forhold til nærmiljøet, naturen og miljøvern gjennom uteaktiviteter og friluftsliv.
- om tilrettelegging av fysisk aktivitet for barn.
Innhold
Fysisk aktivitet påvirker de fleste av barnas utviklingsområder og er viktig for deres totale utvikling og framtidige helse. Samfunnsutviklingen bidrar til at flere barn blir fysisk inaktive, og inaktivitet er et helseproblem. Barnehagen blir av den grunn en meget viktig arena for å påvirke barns fysiske og sansemotoriske utvikling. Varierte uteaktiviteter kan også gi positive holdninger til og erfaring i å bruke naturen.
Det faglig-pedagogiske studiet i fysisk fostring er delt i tre delemner:
FAGLIG KUNNSKAP
Dette delemnet skal vektlegge barns fysiske og sansemotoriske utvikling og den betydning kroppsbevissthet har for generell utvikling og læring innen følgende områder.
- Fysisk og sansemotorisk utvikling
- Barns motorikk
- Grunnleggende bevegelsesaktiviteter i ulike miljø
- Tilpasset opplæring
- Skapende og ekspressive aktiviteter
- Vinterfriluftsliv
- Naturen og nærmiljøet som friluftslivsarena
- Ergonomi og fysiske krav til førskolelæreren
- Kosthold og helse
- Grunnleggende og livreddende førstehjelp
PEDAGOGISK ARBEID MED BARN
Dette delemnet skal vektlegge lekens betydning for barns utvikling og læring, og tilrettelegging av aktivitetsmiljø med tanke på å gi barn med ulike forutsetninger allsidig bevegelseserfaring og positive opplevelser alene og sammen med andre, innen følgende områder.
- Observasjon, planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og evaluering av lek i ulike miljø
- Overgang barnehage - skole
- Allsidig bevegelseserfaring i ulike miljø
- Naturen og nærmiljøet som arena for lek
- Kultur og tradisjon
- Kjønnsroller
SAMHANDLING OG REFLEKSJON
Dette delemnet skal vektlegge kartlegging og analyse av fysisk aktivitet både ute og inne, i og utenfor barnehagen. Voksenrollen blir drøftet i denne sammenhengen. Kunnskap om tiltak for barn med ulike forutsetninger er viktig. Følgende områder vektlegges:
- Observasjon og vurdering av barns fysiske aktivitet.
- Planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, vurdering og veiledning av arbeid med fysisk fostring.
Vitenskapsteori inngår som metode sammen med andre fag, i et praksisprosjekt "overgang/sammenheng barnehage - skole." Dette omtales mer detaljert i "plan for praksis", 4.semester.
Arbeids- og læringsformer
Studiet i fysisk fostring vil bli organisert slik at teori og praktisk arbeid utgjør en helhet, der det praktiske belyser det teoretiske. I studiet inngår et obligatorisk 3 dagers vinterkurs med snø og ski som hovedemne.
Alle praktiske timer i faget er obligatoriske og innholdet kan være gjenstand for spørsmål på eksamen.
Fysisk fostring krever varierte arbeidsformer. Forelesinger, gruppearbeid, individuelt arbeid og observasjon vil bli gjennomført i teoretisk og praktisk virksomhet knyttet opp mot ulike bevegelsesmiljøer ute og inne. Studentene skal gjennom studiet høste erfaringer med hvordan fysisk fostring kan tilrettelegges og integreres i det daglige arbeidet i barnehagen. Praksis skal synliggjøre sammenhengen mellom teori og praksis, slik at studentene ser betydningen av teoretisk forståelse som grunnlag for arbeid med fysisk fostring i barnehagen.
Vurderingsformer
Arbeidskrav:
For at studenten skal kunne gå opp til eksamen må han/hun ha tilfredsstilt følgende krav:
- Deltatt i minst 80 % av praktisk undervisning
- Deltatt i obligatorisk gruppearbeid med planlegging, gjennomføring og evaluering av et bevegelsesmiljø med barn
- Deltatt på obligatorisk tre dagers vinterkurs
- Deltatt i obligatorisk gruppearbeid med planlegging, gjennomføring og evaluering av et praktisk-pedagogisk arbeid knyttet til vinterkurset
- Deltatt i undervisning i livreddende førstehjelp
Individuell vurdering med karakter:
a) gjennomført gruppearbeid knyttet til vinterkurset, med tilhørende journal (3,5 stp)
b) gjennomført gruppearbeid i et bevegelsesmiljø med barn, med tilhørende mappe (3,5 stp)
c) avsluttende, individuell 3 timers skriftlig prøve (8 stp)
Det gis en karakter som føres på vitnemålet. Karakterskalaen er gradert fra A til F, hvor A er beste og E laveste ståkarakter. Hver av vurderingsdelene a), b) og c) må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått.
Det vises for øvrig til eksamensreglement for Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Robert Larsen <Robert.LarsenSPAMFILTER@hit.no> - 20.01.2012