Matematikk 10FPMAT
Læringsutbytte
En kandidat med fullført 10PFMAT skal ha følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper.
Studenten skal ha kunnskap om:
- Grunnleggende tallbegreper
- Tallsystemer
- Geometriske grunnbegreper
- Måling
- Symmetri og mønster
Ferdigheter.
Studenten skal kunne:
- Gjenkjenne Bishops seks fundamentale matematiske aktiviteter i barnas lek og læring
- Gjenkjenne former og mønstre som en møter på i hverdagen
- Løse og forklare enkle matematiske problemer
- Løse enkle matematiske operasjoner i ulike tallsystemer
Kompetanse.
Studenten skal:
- Kunne vurdere og uttale seg om et barns matematiske kompetansenivå
- Kunne tilrettelegge for situasjoner og aktiviteter som kan være med på å utvikle barnas matematiske kompetanse
- Kjenne til og kunne vurdere utstyr som brukes i matematikkopplæringen
- Kunne kommunsere med barna om matematiske problemstillinger på barnas nivå
Innhold
Matematikk er en viktig del av vår kultur, både som vitenskap og som redskap innenfor forskjellige områder i samfunnet, ikke minst i andre vitenskaper. Matematikk spiller også en sentral rolle innen mange former for skapende virksomhet. Derfor er matematikk et sentralt fag i førskolen og i førskolelærerutdanningen. Gjennom studier i matematikk vil studentene møte faget i flere sammenhenger. I tillegg til rene kunnskaper i matematikk settes et spesielt fokus på fagets egenart og barns læring av matematikk. Målområdene er beskrevet i større detalj i R06. Matematikkurset 10FPMAT skal gi studentene kunnskaper innenfor feltene:
- Grunnleggede tallbegrep
- Additive tallsystemer og posisjonssystemer, med historisk vinkling
- De fire regnearter
- Geometriske grunnbegreper
- Måling
- Symmetri og mønster
- Formlikhet og kongruens
- Grunnleggende tenkning om begrepet matematisk kompetanse
- Utforskning, eksperimentering og problemløsning som arbeidsmåte
- Kommunikasjon og matematikk som språk
- Bishops seks fundamentale matematiske aktiviteter
- Grunnleggende vitenskapsteori
Arbeids- og læringsformer
Rammeplanen R06 sammen med foreliggende fagplan danner grunnlag for valg av matematiske emner og fremdriftsplan. Faget vil til dels bli organisert i samarbeid med studentene, og arbeidsformene skal være slik at studentene får erfaring med matematikkfaget fra både praksisfeltet og teori. Undervisngen vil inneholde:
- Oppgaver, skriftlige og muntlige
- Forelesninger
- Gruppearbeid
- Eksperimentering og utforsking
- Tverrfaglige aktiviteter
- Fagdidaktisk veiledning knytta til praksis
For studenter i den fleksible førskolelærerutdanningen (FFL), vil undervisningen gjennomføres i samlingsukene (spesifiseres nærmere i semesterplanen).
Vurderingsformer
Obligatoriske arbeider
For å kunne gå opp til eksamen må studentene ha godkjent følgende arbeidskrav:
- En logg som viser observasjon av matematiske aktiviteter i barnehagen, knyttet til et bestemt alderstrinn.
- Et skriftlig arbeid som omhandler en aktivitet innenfor områdene tall og tallregning eller geometri, relatert til barnehagen.
-
En muntlig aktivitet, for eksempel knyttet til tverrfaglig prosjektarbeid.
Eksamen
En 4 timers skriftlig individuell eksamen som teller 10studiepoeng. Tillatte hjelpemidler: Kalkulator
Det gis èn gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Bjørn Lauritzen <Bjorn.LauritzenSPAMFILTER@hit.no> - 01.03.2012