Matematikk 503, funksjonslære MAT 503

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
  • har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen for eksempel geometri, trigonometri, algebra, kombinatorikk og sannsynlighetsteori
  • har god kunnskap i matematisk analyse, inkludert derivasjon, integrasjon, differensialligninger og enkle matematiske modeller, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
  • har kunnskap om den matematiske oppdagelsesprosessen: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og falsifisering, generalisering, og om hvordan legge til rette slik at elever kan ta del i denne

FERDIGHETER

Studenten

  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
  • kan bruke kvantitative og kvalitative forskningsmetoder til å gjennomføre matematikkdidaktiske undersøkelser
  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker, for eksempel gjennom strategiopplæring
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
  • kan hente erfaringer fra en realistisk formidlingssituasjon hvor både planlegging og gjennomføring av undervisning inngår, og de kan reflektere over dette.

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan delta i lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan delta i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis

Innhold

Matematikk 503 gir en innføring i funksjonsteori knyttet til temaene:

funksjonsbegrepet (hvordan dette opptrer naturlig og inngår i formulering og løsning av praktiske problemer) – analyse av lineære og polynomiske funksjoner – grenseverdier og kontinuitet – derivasjon og derivasjonsteknikker – rasjonale funksjoner og asymptoter – eksponentialfunksjoner og logaritmer – opprinnelsen til, og egenskaper ved, de trigonometriske funksjonene sinus og cosinus – vinkelmål med radianer – følger og rekker (særlig geometriske og aritmetiske) – modellering med funksjoner – ubestemt integral og antiderivasjon – anvendelse og tolkning av bestemt integral – integrasjonsteknikker – reelle funksjoner i to variable – enkle differensialligninger

Studentene skal gjennomføre et fagdidaktisk arbeid hvor temaet er bruk av IKT i matematikkundervisningen. Studentene skal bli kjent med Kunnskapsløftets krav om bruk av IKT i matematikkundervisning, og reflektere over hvordan Kunnskapsløftets kompetansemål kan nås. De skal orientere seg om hva som finnes tilgjengelig på internett, og de skal skaffe seg innsikt i bruk av standardprogrammer for matematikk.

Arbeids- og læringsformer

Matematikk 503 går over hele studieåret, med avsluttende eksamen i mai/juni. Det vil det normalt tilbys 4 timer undervisning i hver av modulene i undervisningsukene (undervisningsukene spesifiseres i semesterplanen). En undervisningssekvens vil kunne bestå av både forelesning og øving, men det legges opp til at vi kan være fleksible med hensyn til bruken av timene. Det blir gitt en obligatorisk fagdidaktisk oppgave, en del av arbeidet med denne vil være knyttet til praksis.

Vurderingsformer

Den fagdidaktiske oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven må være godkjent før kurset kan godkjennes. Den avsluttende eksamen er en individuell skriftlig prøve på 5 timer. Den skriftlige prøven gis gradert karakter mellom A og F, hvor A er beste karakter og E er dårligste karakter for bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Tillatte hjelpemidler: kalkulator, tegne- og skrivesaker.

Matematikkdelen av LK06, samt et formelark, vedlegges eksamensoppgaven.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Dan Roaldsøy <dan.roaldsoySPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Peer Sverre Andersen - 21.03.2012