Naturfag med miljølære 15FPNAT
Læringsutbytte
Etter arbeid med faget skal studenten
ha kunnskap om
- planter og dyr og andre organismer i naturen, mineraler og bergarter
- økologi, utvalgte økosystemer
- miljøutfordringer og bærekraftig utvikling
- solsystemet, vær og klima
- vann og luft, lys og lyd, elektrisitet
- sanser
- helse og ernæring
- å tilrettelegge naturfagaktiviteter for barn
ha ferdigheter i
- å bestemme planter, dyr og andre organismer i naturen
- å anvende naturfaglig utstyr
- å gjennomføre naturstudier på eget referanseområde
- praktisk arbeid i naturfag
ha generell kompetanse i
- å gjennomføre naturfaglige aktiviteter for barn inne og ute i naturen
- å legge til rette for sansing, naturopplevelser, naturglede og undring
Innhold
Delemnet planter og dyr omfatter observasjon, innsamling og bestemmelse av:
- trær, blomsterplanter, karsporeplanter, mose, sopp og lav
- småkryp i skog og ferskvann
- amfibier og krypdyr
- fugler og pattedyr
- spor og sportegn.
Delemnet økologi omfatter
- generell økologi med spesiell vekt på økosystemene ferskvann og skog
- årstidsvariasjoner i naturen
- mineraler, bergarter og jordtyper
Delemnet miljøkunnskap omfatter
- miljøutfordinger
- bærekraftig utvikling
Delemnet det fysiske verdensbilde omfatter
- solsystemet
- vær og klima
- vann og luft, lys og lyd, elektrisitet
Delemnet menneskekroppen omfatter
- helse og ernæring hos barn
- sanser
Arbeids- og læringsformer
Feltstudier og praktiske oppgaver som gir erfaringer og naturopplevelser, er sentrale i faget. Undervisningen vil delvis foregå ute.
Arbeidsformene veksler mellom forelesning, veiledning og praktiske oppgaver inne og ute i naturen. I emnet inngår også et tverrfaglig prosjektarbeid.
Det skal gjennomføres en gruppeoppgave (individuell oppgave for nett- og samlingsbaserte studenter).
Det er obligatorisk frammøteplikt i feltstudier og praktiske oppgaver. Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanene ved starten av hvert semester.
Vurderingsformer
Oppgave
Studenten skal levere inn en gruppeoppgave som vurderes til bestått/ikke bestått. For studenter ved nett- og samlingsbasert førskolelærerutdanning leveres individuell oppgave.
Eksamen i høstsemesteret
Skriftlig, individuell eksamen som vurderes med karakter. Denne eksamen teller 40 % av endelig karakter. Emner til eksamen defineres i årsplanen.
Eksamen i vårsemesteret
Skriftlig, individuell eksamen som vurderes med karakter. Denne eksamen teller 60 % av endelig karakter. Emner til eksamen defineres i årsplanen.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Liv Fagertun <Liv.FagertunSPAMFILTER@hit.no>,Roar Kråkenes <Roar.KrakenesSPAMFILTER@hit.no> - 20.02.2012