Norsk for språklige minoriteter, Modul 1 15NOSPRM

Innhold

  • Lovverk, læreplan i grunnleggende norsk og kartleggingsverktøy
  • Ulike opplæringsmodeller
  • Andrespråkslæring hos barn og voksne
  • Flerspråklighet
  • Arbeid med språkstimulering, lesing og skriving
  • Det norske språksystemet i et kontrastivt perspektiv
    • Språktypologi
    • Mellomspråkanalyse og analyse av elevtekster
  • Karakteristiske trekk ved språk i fagtekster, vurdering av læremidler
  • Arbeid med litteratur i flerkulturelle elevgrupper
  • Teoretiske perspektiver knyttet til litteraturtolkning, analyse og formidling

Arbeids- og læringsformer

Studiet er nettbasert med 3 obligatoriske samlinger à 2 dager i løpet av året. Kommunikasjonen mellom høgskolen og kursdeltakerne foregår via læringsplattformen Fronter og e-post. I periodene mellom samlingene arbeider deltakerne med pålagte oppgaver. Dette vil både være tradisjonelle skriftlige oppgaver og samarbeidsoppgaver gjennom diskusjonsrom.

Vurderingsformer

Obligatoriske arbeidskrav underveis i studiet:

  • Deltakelse i nettdiskusjoner
  • 4 individuelle fagtekster

Avsluttende vurdering:

  • Studenten skal velge ut 3 av de obligatoriske fagtekstene til innlevering i en evalueringsmappe.
  • Evalueringsmappa skal også inneholde et refleksjonsskriv der studenten grunngir valget av tekster, vurderer sitt eget arbeid med tekstene, sin faglige utvikling og andre relevante faglige forhold.
  • Evalueringsmappa vil bli vurdert med gradert karakter fra fra A til F, med A som beste karakter. Det kreves E eller bedre for at studiet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Undervisningsplanen som deles ut ved studiestart vil presisere nærmere innhold og konkrete arbeidskrav knyttet til studiet med omfang, frister og tema for oppgavene.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Tone Marit Tesdal <Tone.M.TesdalSPAMFILTER@hit.no>,Åse Lund <ase.lundSPAMFILTER@hit.no> - 13.03.2012