Samfunnsfag 2 - med vekt på Norge og Europa 30SF2

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studenten skal ha kunnskap om:

- Europas geografi

- Globalisering, spesielt med fokus på vær og klima, miljø og utvikling

- Norsk historie 1905 – 2000

- Europeisk historie fra første verdenskrig til i dag

- Demokrati og politikk. Norges politiske system

- Migrasjon og kulturforståelse i Europa

FERDIGHETER

Studenten:

- kan bruke faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfagopplæring for ulike elevgrupper

- kan bruke ulike deler av samfunnsfaget som regifag og som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige tema- og prosjektarbeid

GENERELL KOMPETANSE

Studenten:

- kan kommunisere med og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn

Innhold

GEOGRAFI

  • Europas geografi
  • Globalisering, spesielt med fokus på vær og klima, miljø og utvikling.

HISTORIE

  • Norsk historie 1905 – 2000
  • Europeisk historie fra første verdenskrig til i dag

SAMFUNNSKUNNSKAP

  • Demokrati og politikk. Norges politiske system
  • Migrasjon og kulturforståelse i Europa

Arbeids- og læringsformer

Kurset går over ett år med start på høsten. Det er organisert i to moduler - hver på 15 studiepoeng. Modul 1 går i høstsemesteret og modul 2 i vårsemesteret.

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til bruk av varierte og aktive arbeidsformer i studiet, som klassesamtale / -diskusjon, forelesninger, seminar, arbeid med kilder, bruk av IKT og skriving av oppgaver. Kilder av ulike slag er viktig i samfunnsfag. Det kan dreie seg om skriftlige kilder, statistikk, bilder, kart, diagram og muntlige kilder og andre kilder i nærmiljøet. Bruk av Internett står sentralt.

Fordypningsoppgave

Studentene skal levere en individuell, skriftlig fordypningsoppgave med tema og problemstilling som er relevant for kurset.

Ekskursjon

I Samfunnsfag 2 legges det til rette for en ekskursjon av ca. en ukes varighet relatert til emnet europeisk historie og samfunnsutvikling. Denne ekskursjonen har et tverrfaglig utgangspunkt og utgjør en konkretisering av deler av fagstoffet. Det forutsettes studentmedvirkning i turarrangementet.

Vurderingsformer

Underveisvurdering

Studentene delta i gruppearbeid som skal fremføres muntlig for resten av klasse. Blir vurdert til bestått/ikke-bestått

Sluttvurdering

Endelig karakter settes på grunnlag av:

MODUL 1 (15 stp., avsluttes om høsten):

· Individuell skriftlig eksamen på 5 timer (vektes 2/3)

· Individuell skriftlig seminaroppgave (vektes 1/3)

MODUL 2 (15 stp., avsluttes om våren):

· individuell fordypningsoppgave (vektes 1/3)

- individuell muntlig eksamen (vektes 2/3)

Ved sammenslåing teller begge modulene 50%.

I sluttvurderingen gis det gradert karakterer, følgende graderte bokstavkarakterskala benyttes:

Symbol

Betegnelse

Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier

A

fremragende

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B

meget god

Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

C

god

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

D

nokså god

En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E

tilstrekkelig

Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F

ikke bestått

Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Kerstin Bornholdt <Kerstin.BornholdtSPAMFILTER@hit.no> - 05.07.2012