Naturfag 2 - Humanbiologi, kjemi, miljø og geofag NAT 503

Læringsutbytte

Etter arbeid med faget skal studenten

ha kunnskap om

  • kjemiske reaksjoner, oppbygging og egenskaper til organiske stoffer, deriblant næringsstoffer.
  • platetektonikk, geologisk tid, mineraler, bergarter og Norges geologi
  • atmosfæren, de store værsystemene og vær og klima i Norge.
  • global oppvarming, avfallsproblematikk og stoffers innvirkning på miljøet.
  • organsystemene i menneskekroppen, helse og livsstilsykdommer.
  • pubertet, seksualitet, rus.

ha ferdigheter i

  • å anvende praktiske aktiviteter og modeller.
  • å ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer og bruke lokale læringsarenaer.
  • å planlegge, gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning.
  • muntlig framlegg, argumentasjon, lesing og tolking av naturfaglige tekster og skriftlige rapporter fra feltarbeid og eksperimenter.
  • regning for å utarbeide resultater fra egne målinger.
  • å bruke regler for navnsetting av kjemiske stoffer
  • bruk av digitale verktøy knyttet til eksperimenter og feltarbeid.

ha generell kompetanse i

  • å forstå sin egen rolle og praksis som naturfaglærer.
  • hvordan man kan videreutvikle elevenes sansing, oppdagerglede og undring knyttet opp mot målområdet forskerspiren.
  • hvordan man kan tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede, kunnskap og engasjement for miljøet.
  • sikkerhet i naturfagundervisning.

Innhold

I dette naturfagemnet er innholdet delt i fem delemner: Humanbiologi, kjemi, geologi, vær og klima, miljø.

Humanbiologi: De viktigste organsystemene i kroppen. Fosterutvikling og fødsel, ernæring, helse og livsstil. Pubertet, seksualitet, seksuelt overførbare sykdommer, rus og rusmidler.

Kjemi: Grunnleggende kjemi med spesiell vekt på kjemiske reaksjoner, organisk kjemi og laboratorieforsøk.

Geologi: Platetektonikk, geologisk tid, mineraler, bergarter, geologien i nærområdet.

Vær og klima: Atmosfæren. De store værsystemene og hvordan de påvirker vær og klima i Norge.

Miljø: Global oppvarming, avfall og andre miljøutfordringer.

Arbeids- og læringsformer

  • forelesning og veiledning
  • praktiske oppgaver
  • muntlig framlegg
  • skriftlige oppgaver

Det er obligatorisk frammøteplikt under praktiske oppgaver. Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanen ved starten av hvert semester.

Vurderingsformer

Obligatoriske arbeidskrav defineres nærmere i semesterplanen. Skriftlig eksamen med gradert karakter.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Liv Fagertun <Liv.FagertunSPAMFILTER@hit.no> - 20.02.2012