Naturfag 2 - Humanbiologi, kjemi, miljø og geofag NAT 503
Læringsutbytte
Etter arbeid med faget skal studenten
ha kunnskap om
- kjemiske reaksjoner, oppbygging og egenskaper til organiske stoffer, deriblant næringsstoffer.
- platetektonikk, geologisk tid, mineraler, bergarter og Norges geologi
- atmosfæren, de store værsystemene og vær og klima i Norge.
- global oppvarming, avfallsproblematikk og stoffers innvirkning på miljøet.
- organsystemene i menneskekroppen, helse og livsstilsykdommer.
- pubertet, seksualitet, rus.
ha ferdigheter i
- å anvende praktiske aktiviteter og modeller.
- å ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer og bruke lokale læringsarenaer.
- å planlegge, gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning.
- muntlig framlegg, argumentasjon, lesing og tolking av naturfaglige tekster og skriftlige rapporter fra feltarbeid og eksperimenter.
- regning for å utarbeide resultater fra egne målinger.
- å bruke regler for navnsetting av kjemiske stoffer
- bruk av digitale verktøy knyttet til eksperimenter og feltarbeid.
ha generell kompetanse i
- å forstå sin egen rolle og praksis som naturfaglærer.
- hvordan man kan videreutvikle elevenes sansing, oppdagerglede og undring knyttet opp mot målområdet forskerspiren.
- hvordan man kan tilrettelegge for læring som fremmer elevenes naturglede, kunnskap og engasjement for miljøet.
- sikkerhet i naturfagundervisning.
Innhold
I dette naturfagemnet er innholdet delt i fem delemner: Humanbiologi, kjemi, geologi, vær og klima, miljø.
Humanbiologi: De viktigste organsystemene i kroppen. Fosterutvikling og fødsel, ernæring, helse og livsstil. Pubertet, seksualitet, seksuelt overførbare sykdommer, rus og rusmidler.
Kjemi: Grunnleggende kjemi med spesiell vekt på kjemiske reaksjoner, organisk kjemi og laboratorieforsøk.
Geologi: Platetektonikk, geologisk tid, mineraler, bergarter, geologien i nærområdet.
Vær og klima: Atmosfæren. De store værsystemene og hvordan de påvirker vær og klima i Norge.
Miljø: Global oppvarming, avfall og andre miljøutfordringer.
Arbeids- og læringsformer
- forelesning og veiledning
- praktiske oppgaver
- muntlig framlegg
- skriftlige oppgaver
Det er obligatorisk frammøteplikt under praktiske oppgaver. Undervisning med obligatorisk frammøteplikt blir oppgitt i semesterplanen ved starten av hvert semester.
Vurderingsformer
Obligatoriske arbeidskrav defineres nærmere i semesterplanen. Skriftlig eksamen med gradert karakter.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Liv Fagertun <Liv.FagertunSPAMFILTER@hit.no> - 20.02.2012