Matematikk 101, Tall, geometri og måling MAT 101

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet, særlig tallforståelse og regning, geometri og måling, overgangen fra aritmetikk til algebra, med et spesielt fokus på begynneropplæringen
  • har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
  • har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
  • har kunnskap om den betydningen semiotiske representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
  • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
  • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og på ungdomstrinnet og om overgangene barnehage/skole og barnetrinn/ungdomstrinn
  • har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
  • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever i trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
  • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag
  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Innhold

Tallforståelse

Begynneropplæringen i matematikk - matematikkvansker - elevers tenkemåter og begrepsutvikling - utvikling av tallbegrepet - grunnleggende tallteori - Algoritmer - hoderegning

Geometri

Egenskapene til to- og tredimensjonale figurer - konstruksjoner - beregninger - speiling, rotasjon, forskyving og symmetri

Måling

Lengde, areal og volum - vekt - måleinstrumenter - enheter og benevning - valuta

Fagdidaktikk

Elevers tenkemåter og holdninger - Undervisningsformer og arbeidsmåter i faget

IKT

Nettsteder - Excel (regneark) - Geogebra (interaktiv geometri).

Arbeids- og læringsformer

Matematikk 101 går over to semestre. Det legges opp til varierte arbeidsmåter. Undervisningen vil bestå av både forelesninger, individuelle øvinger og gruppearbeid. Det blir gitt en obligatorisk fagdidaktisk oppgave, en del av arbeidet med denne vil være knyttet til praksis.

Vurderingsformer

Den fagdidaktiske oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven må være godkjent før kurset kan godkjennes. Eksamen består av en individuell skriftlig prøve på 5 timer i slutten av første semester og en individuell muntlig prøve i slutten av andre semester. Tillatte hjelpemidler til den skriftlige prøven er: kalkulator, tegne- og skrivesaker. Matematikkdelen av LK06, samt er formelark, vedlegges eksamensoppgaven. Eksaminasjon ved muntlig prøve er på inntil 45 minutter. Eksamen vurderes etter en skala, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste karakter for bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Peer Andersen <peer.andersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Peer Sverre Andersen - 21.03.2012