Matematikk 102, Algebra, funksjoner, statistikk og sannsynlighet MAT 102

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap i algebra, funksjoner, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning og kan knytte denne kunnskapen til lærestoffet på barnetrinnet
  • har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
  • har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
  • har kunnskap om den betydningen semiotiske representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
  • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
  • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og på ungdomstrinnet og om overgangene barnehage/skole og barnetrinn/ungdomstrinn
  • har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
  • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever i trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
  • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • kan bruke og vurdere kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
  • kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
  • kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag
  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Innhold

Algebra

Faktorisere og forkorte algebraiske uttrykk - regne med formler - ligninger av første og andre grad - enkle ulikheter - ligningssystemer med to ukjente - betydningen av likhetstegnet

Funksjoner

Funksjonsbegrepet - lineære funksjoner - enkle andregradsfunksjoner - rasjonale funksjoner - eksponentialfunksjoner - ulike representasjonsformer - anvendelser av funksjoner i praktiske situasjoner

Statistikk

Innsamling og representasjon av data - tolkning av diagrammer - sentralmål og spredningsmål

Kombinatorikk og sannsynlighetsregning

Sannsynlighetsbegrepet - realtiv frekvens og teoretisk sannsynliget - store talls lov - uniform sannsynlighetsmodell - kombinatorikk

Fagdidaktikk

Elevers tenkemåter og holdninger - Undervisningsformer og arbeidsmåter i faget

IKT

Nettsteder - Excel (regneark) - Geogebra (graftegner).

Arbeids- og læringsformer

Matematikk 102 over to semestre. Undervisningen vil foregå i 3. og 4. semester. Det legges opp til varierte arbeidsmåter. Undervisningen vil bestå av både forelesninger, individuelle øvinger og gruppearbeid. I tillegg vil det bli gitt individuell veiledning i forbindelse med de obligatoriske arbeidene. Det blir gitt en obligatorisk fagdidaktisk oppgave, en del av arbeidet med denne vil være knyttet til praksis.

Vurderingsformer

Den fagdidaktiske oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent. Oppgaven må være godkjent før kurset kan godkjennes.Den avsluttende eksamen er en individuell skriftlig prøve på 5 timer i slutten av fjerde semester. Eksamen vurderes etter en skala, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste karakter for bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Tillatte hjelpemidler: kalkulator, tegne- og skrivesaker.

Matematikkdelen av LK06, samt er formelark, vedlegges eksamensoppgaven.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Peer Andersen <peer.andersenSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Peer Sverre Andersen - 21.03.2012