Utefag 30UTEFAG
Læringsutbytte
Kunnskaper
- tilegne seg teoretisk kunnskap om og praktiske erfaringer med ulike naturtyper og bevegelsesmiljø, og utvikle kunnskap om og forståelse for vekselvirkninger mellom naturen og mennesket
- tilegne seg teoretisk og praktisk kunnskap for å kunne stimulere barn til leik, undring, glede og mestring i naturen med utgangspunkt i barns egne forutsetninger
- tilegne seg kunnskap for å kunne skape et prosessorientert læringsmiljø, og utvikle selvstendighet, ansvar og kreativitet
- videreutvikle fagdidaktisk kompetanse, kritisk refleksjonsevne og innsikt i pedagogisk utviklingsarbeid relatert til samvær med barn i naturen
- tilegne seg større innsikt i forholdet mellom barn og naturmiljø
- tilegne seg større innsikt i den motoriske utviklingen hos barn og i samspillet mellom barns motoriske utvikling og bevegelser i naturen
- tilegne seg kunnskap om hvordan en naturlekeplass bygges opp og anvendes
Ferdigheter
- ferdigheter til å gjennomføre praktiske aktiviteter med barn i et naturområde/referanseområde til ulike årstider
- ferdigheter og erfaring med planlegging, utstyrsvalg, bekledning og overnatting ute med barn
- praktiske ferdigheter i å kjenne til og å tilrettelegge for tema spor og sportegn med barn
- ferdigheter i å planlegge og utføre fysisk aktivitet med barn og kunne vurdere motorisk utbytte
- ferdigheter i å bygge opp en naturlekeplass med bevegelsesforsterkere
- ferdigheter i vurdere snø og skredfare
Generell kompetanse
- planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere praktiske aktiviteter ute med barn hele året
- kjenne til naturmiljø på fjellet, i skogen og ved kysten
- vurdere uteområders anvendelighet i forhold til lek og læring
- vurdere barns motorikk i forhold til alder
- vurdere sikkerhet i barns lekemiljø
- akademisk skriveprosess (bacheloroppgave)
Innhold
Utefag er bygd opp med fire delemner:
NATUREN OG MENNESKET
I delemnet naturen og mennesket blir det lagt vekt på økologisk forståelse for hvordan naturen fungerer og ulike former for liv, livsprosesser og grunnlaget for livet på jorda. Erfaringer med å ferdes i natur, forståelse av økologi og økofilosofi og noe innsikt i samisk kultur er sentralt.
- økologi: de vanligste biotopine i Norge, livsforhold i ulike typer naturmiljø
- grunnleggende krefter og prosesser i naturen som former landskap og livsmiljø
- sentrale emne innen økologisk filosofi knyttet til sammenhengen menneske – natur og kultur
- friluftsliv i et kulturhistorisk perspektiv, lover og regler for ferdsel i natur
- feltmetodikk og friluftslivspedagogikk, friluftslivsaktiviteter for barn
BARN– BEVEGELSE - NATUR
- leik og læring i naturen
- bruk av naturmateriale
- barnekultur og kjønnsrolleproblematikk i forhold til fri og organisert lek i naturen
- motorisk utvikling hos barn, og stimulering til motorisk læring gjennom lek i naturen
- praktisk utviklingsarbeid med barn i naturen til ulike årstider
BARNEHAGEN OG SKOLENS UTEOMRÅDE OG NÆRMILJØ
Det er viktig å kunne vurdere et uteområdes egnethet i forhold til leik og læring.
- referanseområde
- naturleikeplasser og nærmiljø i barnehagen
- trygghet og utfordringer
- friluftsliv og turer i nærmiljøet
- førstehjelp og kameratredning
BACHELOROPPGAVE
- bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet
Fagdidaktikk er knyttet til alle delemnene.
Arbeids- og læringsformer
Fordypningsenheten er samlingsbasert med 4 todagers samlinger (torsdag/fredag) hvert semester. Mellom samlingene foregår gruppearbeid, individuelt arbeid og regional undervisning og veiledning (Porsgrunn, Notodden, Drammen og datastøttet) ved behov.
Arbeid med bachelor oppgave.
Arbeid med 2 individuelle mappeoppgaver, en med innlevering før jul og en med innlevering før påske. Mappeoppgavene inneholder teoretisk, praktisk og fagdidaktisk arbeid med barn.
Undervisningsformer:
- 3 dager feltarbeid med overnattinger i høstfjellet
- 2 dagers feltarbeid i vinterfjellet
- 3 dagers feltarbeid med overnattinger ved kysten
- feltdager i skog og ved vann og vassdrag
- forelesninger
- feilederstyrt og studentstyrt gruppearbeid
- individuelt arbeid, praktisk og metodisk
- ferdighetstrening
- veiledning i arbeid med bacheloroppgave
- praktisk-metodisk arbeid med barn
Studentene må regne med utgifter til feltarbeid.
Vurderingsformer
Studentene vurderes gjennom studiet ved arbeidskrav som skal godkjennes, bacheloroppgave og gjennom avsluttende prøver og eksamen.
Arbeidskrav:
For at studentene skal kunne avlegge eksamen må følgende krav være oppfyllt:
- Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning
- Feltarbeid med tilhørende journaler og artsprøver må være godkjent
- Godkjente mapper og fagpraksis
- Godkjent ferdighetsprøver innenfor utvalgte emner
- 5 godkjente fagpraksisdager med barn
Eksamen består av:
a) individuell praktisk-muntlig eksamen. Graderte karakterer (15stp)
b) bachelor oppgave. Graderte karakterer (5stp (+5stp innenfor pedagogikk)
c) 2 individuelle praktisk-skriftlige mappeoppgaver. Graderte karakterer (til sammen 5stp)
d) feltarbeid i høstfjellet med feltrapport og artsprøve, vurdert til bestått (5stp)
Alle punktene a, b, c og d må vurderes til bestått for godkjent studium.
Det gis en gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F der A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises dessuten til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter Robert Larsen <Robert.LarsenSPAMFILTER@hit.no>,Roar Kråkenes <Roar.KrakenesSPAMFILTER@hit.no> - 20.01.2012