Musikk 1 - vår MUS 102

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført studiet i MUS 102 har studenten tilegnet seg kompetanse innen musikkfagets hovedområder:

Kunnskap

Studenten:

  • kan lese og notere enkle melodier og rytmemønster, intervaller, akkorder og skalatyper og bruke disse i eget musikkarbeide (sang/spill og komposisjon)
  • har erfaring med enkel melodikomposisjon, talekor, lydkomposisjon, klasseromsarrangering og besifring.
  • er kjent med sentrale musikkpedagogiske temaer, og har reflektert rundt disse
  • kjenner til faglitteratur innen ulike deler av det musikkpedagogiske området.
  • er fortrolig med musikk og stiltrekk fra vestlig musikkhistorie med vekt på epokene frem til ca. år 1900

Ferdighet

Studenten:

  • har et repertoar i spill på 10 felles og 10 selvvalgte sanger/ melodier som omfatter akkompagnement i ulike teknikker/ sjangere og enkelt notespill. Studenten kan utføre og bruke dette i sitt virke som lærer.
  • behersker et variert sangrepertoar som hun kan utføre og bruke med elever. Av disse inngår 10 i et repertoar som prøves.
  • har et repertoar av låter/ sanger på bandinstrumenter (bass, keyboard, gitar, slagverk)
  • har erfaring i spill på perkusjonsinstrumenter
  • har erfart sammenhengen mellom kroppslig-motoriske bevegelsesaktiviteter og rytmisk-melodisk bevegelse i musikk
  • har et repertoar av danser, sang- og danseleker som hun kan instruere og bruke med elever.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan lede musikalsk læringsarbeid med elever.
  • har grunnleggende kjennskap til og erfaring med komposisjon/ notasjon ved hjelp av IKT/ MIDI-teknonogi
  • kan lede lyttemetodisk arbeid med elever, og har et repertoar av musikk som kan brukes i den forbindelse.
  • Gjennom arbeid med didaktisk gruppeoppgave, har studenten fått erfaring og trening i systematisk arbeid med faglige problemstillinger, og har arbeidet med å formidle dette på en måte som følger formelt oppsatte retningslinjer.

Innhold

Det blir lagt vekt på ledelse og tilrettelegging av praktiske musikkaktiviteter, og på musikkpedagogisk refleksjon. Studiet inneholder bl.a. instrumentopplæring, sang, planlegging og gjennomføring av skole/barnehagekonserter og musikksamarbeid i ulike oppvekstmiljøer.

Arbeids- og læringsformer

Musikkfagets mange gruppedynamiske prosesser er avhengig av at studentene er tilstede.

Det meste av undervisningen er organisert som seminar. En del temaer blir organisert som obligatoriske kurs (samspill på bandinstrumenter, perkusjonsinstrumenter, dans/bevegelse). Opplæring i sang og piano blir gitt i grupper. Studentene skriver en didaktisk oppgave i grupper.
Semesterplanen viser hvilke deler av undervisningen som er obligatorisk.
Enkel bruk av IKT/Midi teknologi er en aktuell arbeidsform i en del sammenhenger. Informasjon og oppgaver distribueres i stor grad via Fronter.

Vurderingsformer

henger tett sammen med MUS 101 - høst

1 Arbeidskrav

  • Prøver i sang og spill, og det siste av kursene i samspill, perkusjon, dans
  • Prøve(r) i musikklære og hørelære
  • Skolekonsert: studentene skal i grupper på 6-8 lage og gjennomføre en konsert (vurderes individuelt)

2 Presentasjonsmappe (karakter, 40%)

  • Tre innleverte og godkjente oppgaver i komposisjon
  • Didaktisk gruppeoppgave

Innleverte oppgaver i komposisjon i løpet av året, og den didaktiske gruppeoppgaven vurderes samlet, og utgjør 40% av karakteren i faget. I vurderingen av mappa kan både faglig dyktighet/ nivå, og innsats/ utvikling i løpet av studiet vektlegges.

3 Sluttprøve (karakter, 60%)

Sluttprøven består av en skriftlig og en praktisk/ muntlig del. Den skriftlige delen (5 timer), kan inneholde emner fra musikkhistorie/ lytting, musikkpedagogikk/ -didaktikk og musikklære. Den praktisk/ muntlige delen består av en praktisk/ metodisk prøve på 20 minutter. Ved karaktersammenslåing av sluttprøven vektes praktisk/ muntlig del 60%, og skriftlig del 40%. Det gis én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F, hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Hvert delemne må ha bestått karakter for at hovedemnet skal være bestått. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.

Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.

Publisert av / forfatter Øyvind Risa <oyvind.risaSPAMFILTER@hit.no>,Trygve Moe <trygve.moeSPAMFILTER@hit.no>,Oddbjørn Lunn <oddbjorn.lunnSPAMFILTER@hit.no> - 14.12.2011