Engelsk 2, emne 1: Engelsk språk for lærere ENG 503
Læringsutbytte
Ved fullført studium skal studentene:
KUNNSKAP
-ha inngående kunnskap om nyanser ved lydsystemet i engelsk, ved språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
-ha kjennskap til noen varianter av engelsk
-ha kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk
-ha kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
-ha kunnskap om lesing og skriving som prosesser
-ha kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av engelsk
-ha kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
-ha innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
-ha kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid
-ha kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
-ha kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon
FERDIGHETER
-kunne bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
-kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
-kunne tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
-kunne bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
-kunne bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
-kunne tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
-kunne bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
-kunne aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk og eventuelt andre språk
-kunne arbeide selvstendig med problemstillinger i faget
-kunne vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
-kunne velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte
GENERELL KOMPETANSE
-kunne reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
-kunne arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
-kunne vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
Innhold
Fagplanen for Engelsk 2 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5-10 trinn og inngår i grunnskolelærerutdanning. Denne utdanningen er profesjonsrettet. Den er en del av en bachelorutdanning som kan være en del av en fremtidig femårig lærerutdanning med master ved høgskolen i Telemark.
ENG 503 består av to integrerte deler: Språk og fagdidaktikk.
Dette emnet utgjør en del av faget Engelsk 2 for 5-10. trinn i grunnskolelærerutdanningen (GLU). Engelsk 2 består av følgende to moduliserte emner, som er totalt 30 studiepoeng:
ENG 503 15stp
ENG 504 15stp
I grunnskolelærerutdanningen Engelsk 2 trinn 5-10 går ENG 503 første høstsemester. ENG 504 går i vårsemester.
Arbeids- og læringsformer
Undervisningen legges opp dels som forelesninger, dels som seminarer. Gruppearbeid/kollokvier, presentasjoner, individuell veiledning og selvstudium er noen av arbeidsmåtene. Det legges vekt på studentene skal skaffe seg innsikt i de temaene som tas opp og være i stand til å diskutere disse saklig og kritisk.
Krav om 80 % deltakelse gjelder. Semesterplanen angir særskilt obligatoriske økter, ved fravær på disse må sykemelding foreligge. Studenten kan bli pålagt å dokumentere aktuelle kunnskaper og ferdigheter, for eksempel i form av en ekstra innlevering eller muntlig presentasjon.
Studenter som tar faget som en del av grunnskolelærerutdanningen har skolepraksis etter praksisplanen. Studenter med allerede godkjent lærerutdanningspraksis, eller som av andre årsaker er fritatt for praksis, skriver en fagdidaktisk oppgave i praksisperioden.
Vurderingsformer
Studentene skal vurderes på to måter i løpet av studiet - underveisvurdering og sluttvurdering.
Underveisvurdering skal bestå av to skriftlige oppgaver i språk. De blir gitt karakter og teller 40 % av den endelige karakteren. Vurdering: Karakterskalaen A-F benyttes. Alle oppgavene må være gjennomført og bestått for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i faget.
Sluttvurderingen er en skriftlig prøve i språk på 4 timer. Denne teller 60 % av den endelige karakteren. Denne eksamen blir vurdert med en karakterskala fra A til F. Hjelpemidler til språkeksamen: engelsk-engelsk ordbok.
Studenten vil få én gradert karakter på vitnemålet, gradert fra A til F hvor A er beste og E er laveste ståkarakter. Det vises for øvrig til forskrift om eksamen ved Høgskolen i Telemark.
Det tas forbehold om mindre justeringer i planen.
Publisert av / forfatter R Kavu Ngala <risley.k.ngalaSPAMFILTER@hit.no>, sist oppdatert av Jorunn Halvorsen - 06.06.2012